De Content Audit

Hoe de content audit kan helpen met jouw marketing

Heb jij je ooit afgevraagd hoe je een overzicht gaat krijgen van de huidige content prestaties op jouw social media kanalen? Bij Ten Stripes hebben we hier de ideale methode voor gevonden. Benieuwd wat deze methode is? Lees vooral verder!

Wil jij een content check laten uitvoeren op jouw kanalen door middel van een content audit? Laat het ons hier weten, of plan een date met onze content audit specialist Saskia

 

Put your Spy glasses on!

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: dit doen we middels een content audit. Het enige wat jij hoeft te doen, is inzicht krijgen in de voordelen van een content audit. Als je dat eenmaal hebt, is de kans groot dat je zelf ook een wil uitvoeren op de socials van jouw bedrijf. Maar goed, om dat te bepalen moet je weten wat een content audit is.

Een content audit is een analyse van alle actieve social media kanalen en de gedistribueerde inhoud daarvan. Het uiteindelijke doel is om alle inhoud en de sterke en zwakke punten in jouw contentstrategie te beoordelen. Aan de hand van deze output kan het contentplan aangepast worden aan de huidige marketingdoelen en toekomstige marketingactiviteiten. 

Met behulp van een content audit ga je goed presterende content herkennen, en ideeën voor toekomstige inhoud genereren. Zo ga je bijvoorbeeld goed presterende content best vaker inzetten dan die ene keer. Het is immers zonde om zo’n stuk relatief weinig aandacht te geven, als veel meer uit te halen valt. 

Wil je meer kennis-gebaseerde blogs van ons lezen? Lees hier verder!

Door middel van de content audit is het mogelijk om je doelgroep beter te leren kennen en te begrijpen. Je ziet welke content niet goed aanslaat, om deze vervolgens te elimineren. Boven op een analyse van jouw eigen content wordt ook gekeken naar de directe concurrentie en de bijbehorende content. Wat werkt goed, wat werkt minder en wat leren wij hiervan? Want: beter goed gejat dan slecht bedacht, toch?

We horen je denken: maar hoe gaat een content audit dan precies in z’n werk? Nou, dat doen we middels de volgende stappen!

Nu je weet wat voor vragen de content audit beantwoordt, kun je gaan kijken naar wat je met de informatie gaat doen. 

Oneindig veel mogelijkheden

Je hebt nu mogelijkheden, heel veel mogelijkheden. Namelijk: je kunt content herschrijven, hergebruiken in vorm of verwijderen als het niet aan de verwachtingen voldoet. Je kunt patronen herkennen die uit de inhoud naar voren komen en je kunt aanbevelingen en actieplannen voor toekomstige inhoud maken. 

Ook creatieve ideeën van concurrenten worden herkend en gebruikt voor eigen actieplannen. Misschien denk je: maar waarom kijken we eigenlijk naar de website en socialmediakanalen van de concurrenten? Zoals we eerder al benoemden is goed gejat, beter dan slecht bedacht. Op zich hoeven we hier niet verder over uit te wijden. Maar voor de volledigheid zullen we je toch nog een stukje dieper meenemen in de gedachtegang die hierachter zit.

De inhoud en prestaties van de verschillende concurrerende kanalen beïnvloeden de prestaties van jouw bedrijf.

Door middel van de concurrentieanalyse, ga je waardevolle kennis achterhalen die je kunt gebruiken bij het maken van eigen content. Zo laat je concurrentiestrategieën werken voor jouw eigen bedrijf en je uiteindelijk concurrentievoordeel behalen en begrijpen wat voor soort inhoud de markt of industrie domineert.

 

Het 3H-model voor jouw contentstrategie

Gebaseerd op verschillende theorieën en wetenschappelijke artikelen hebben we een aantal kaders samengesteld die helpen bij het categoriseren van inhoud van social media posts in onze content audit. Bijzonder interessant voor dit blog is het kader “Content specificaties”. Deze pilaar gaat dieper in op de content door inhoudelijk te kijken naar de strategie erachter. In deze pilaar kijken we vooral naar het 3H-model.

Als je nog niet van het 3H-model hebt gehoord, is het nu tijd om zorgvuldig te gaan lezen. Ready? Het 3H-model ondersteunt marketeers met het creëren en verspreiden van relevante en aantrekkelijke content, die het gehele jaar zorgt voor een verhoogde interactie van bezoekers op de socialmediaplatformen. 

Google’s Hub, Hero, Hygiene-model 

Het 3H-model is door Google bedacht als een contentstrategie voor YouTube. Niettemin is het model nu ook inzetbaar op alle andere social media platformen.

Hero content

Hero-content wordt gebruikt voor grootschalige campagnes die event gebonden zijn, om grootschalig aandacht te vragen voor de content. Bij het type hero-content staat storytelling centraal en wordt veel gebruik gemaakt van emoties om de doelgroep te raken. Als gevolg hiervan wordt hero-inhoud ontwikkeld binnen de campagnes in het marketingplan. Denk hierbij aan livestreams, promotievideo’s van je bedrijf of een samenwerking met een influencer.

Hier zie je hero-content van The Impact Project. Wil je meer weten over missiegedreven marketing met een meetbare impact op mens, milieu en economie: neem een kijkje naar het project waar onze intrinsiek gemotiveerde collega’s aan gewerkt hebben. 

Hub-content

Na bekendheid gecreëerd te hebben met de hero-content, wordt de hub-content gemaakt, zodat kijkers je volgen. Hub-content is regelmatige, geplande content die relevant is voor bestaande klanten of partners. Hub-content is een inhoudstype om de gedeelde passie van het bedrijf en de doelgroep te communiceren. Daarom is het boeiende en waardevolle inhoud waarop klanten en/of partners reageren en het mogelijk delen. Dit is het type inhoud waarvoor het publiek terugkeert om er meer over te weten te komen. Daarom is het de bedoeling om een relatie op te bouwen tussen het merk en de klant/partner/consument. 

Hygiene-content

Hygiëne-content wordt ook hulp-content genoemd daar het de zoekvraag van jouw doelgroep beantwoordt. De vragen zijn echter afhankelijk van de fase van de klantreis waarin de bezoeker zich bevindt. Elke fase van de klantreis roept andere specifieke vragen en behoeften op en daarom heeft hygiëne-content de hoogste frequentie plaatsingen. Dit verhoogt automatisch de betrouwbaarheid van je bedrijf, door het beantwoorden van alle basisvragen waar de doelgroep mee zit. Desalniettemin moet in gedachten worden gehouden dat de hygiëne-inhoud continu moet worden onderzocht om alle belangrijke vragen en behoeften in elke fase van de marketingtrechter te beantwoorden. 

Wil jij Ten Stripes versterken met jouw set of skills? Neem een kijkje op onze vacaturepagina of werp je blik eens op onze Missie en visie pagina en laat je inspireren. 

 

Mix and Match

Het is belangrijk om deze verschillende types content te mixen en matchen, met de verschillende fases van de customer journey in je achterhoofd. De doelgroep moet altijd toegang hebben tot hygiëne-content (zeer frequente content die hulp biedt bij mensen aanspreken). Hub-content moet regelmatig terugkomen en moet met passie gecommuniceerd worden waardoor er interesse gewekt wordt. Hero-content is voor de echte WOW-momenten, een paar keer per jaar, om een groot publiek te bereiken. Hiermee genereer je bekendheid voor het onderwerp van je Hero-content. 

Met het Hero-Hub-Hygiene-model kan je je content slim plannen en klanten binden. Daarom zijn de 3H´s en de contentkalender een match made in heaven. Omdat de drie contenttypes op gezette tijden terugkomen, kan je zo perfect een jaarplanning uitwerken:

  • Een brede focus op een goede basiscontent (hygiene)
  • Een reguliere update of een inspirerende post (hub)
  • Een grote campagne een aantal keren per jaar (hero)

Op deze manier behoud je een goed ritme in je planning en genereer je tegelijkertijd optimale engagement van jouw klanten/doelgroep.

Missie en visie formuleren met Ten Stripes

Ten Stripes helpt je graag bij het formuleren van je missie en visie, laat je gegevens achter dan nemen wij contact met je op!