Gratis je producten in Google Shopping

Gratis producten in Google Shopping

Na succesvolle introducties in verschillende landen is Nederland nu aan de beurt. Google heeft namelijk sinds half Oktober de gratis productvermeldingen op Google shopping in Nederland geïntroduceerd. Hierbij worden websites die gebruik maken van Merchant Center gratis opgenomen op het ‘Shopping’ tabblad van Google. Voor bestaande Merchant gebruikers de ideale kans om het productaanbod op Google uit te breiden en voor de webshops zonder Merchant Center een leuke manier om (gratis!) je producten zichtbaar te maken op Google. In dit artikel lees je stapsgewijs hoe het ook voor jou mogelijk is om gratis in Google Shopping je producten zichtbaar te maken. Ook lees je hier hoe je hierna eenvoudig kan doormeten wat nou de resultaten zijn van de zogeheten Free Listings. Kom maar door!

Google Shopping

Goed, eerst eens even terug naar de basis. Want wat is Google Shopping nou precies? Google Shopping maakt het voor webshops mogelijk om producten uit het eigen assortiment te promoten en te verkopen. Deze advertenties onderscheiden zich door de combinatie van een productfoto, beschrijving en de productspecificaties. Met behulp van Google Ads en Google Merchant Center kan je hier specifieke campagnes voor instellen om zo jouw webshop aan extra conversies te helpen. Deze shopping advertenties worden dan zichtbaar boven of rechts van de zoekresultaten, en in het speciale ‘shopping’ tabblad van de Google zoekresultaten.

 

Google Merchant Center

Google Merchant Center is het platform waarop je als webshopeigenaar je productfeed kunt uploaden. Het aanmaken van een account hiervoor is simpel, het aanmaken en instellen van een goede productfeed is echter hele andere koek. Als webshopeigenaar kan je gemakkelijk een account aanmaken via merchants.google.com. Hierop dien je dan enkele basisgegevens (domeinnaam, verzending, adres, categorie) in te vullen. Om aan Google te bewijzen dat je daadwerkelijk eigenaar bent van deze webshop moet je hierna het account verifiëren door een stukje code op je website te plaatsen.

Je productfeed uploaden

Zodra je Google Merchants account is geverifieerd begint het lastige onderdeel aan de reis naar het (gratis) adverteren in Google Shopping: Het aanmaken van een productfeed. Deze dynamische productfeed bevat een overzicht van (al) je producten plus de belangrijke en onderscheidende kenmerken per product. Aangezien de advertenties worden gebaseerd op deze feed is het belangrijk om deze in te vullen met goede afbeeldingen en kloppende kenmerken (prijs, titel, landingspagina-url, productcode). Er zijn verschillende manieren om de feed uiteindelijk up te loaden in Google Merchants Center. Om je voorraad en prijswijzigingen automatisch door te voeren wordt er aangeraden om met een dynamische feed te werken. De mogelijkheden voor het uploaden van een dynamische productfeed zijn : FTP-server koppelingen of het uploaden van CSV of XML bestanden

SEO

Stappenplan gratis shopping

We zijn hier natuurlijk om jou uit te leggen hoe jij gratis je producten van jouw webshop in Google beschikbaar maakt. Als je bovenstaande stappen allemaal succesvol hebt weten door te voeren komen we nu aan bij het moment sûpreme: Je producten gratis zichtbaar maken in shopping! Hieronder vind je het stappenplan over hoe je hier zelf direct mee aan de slag kan.

Stap 1: Ga in Google Merchant Center naar het tabblad groei en vervolgens naar programma’s beheren.

Stap 2: Ga van hieruit naar de programmakaart ‘Platforms van Google’

Stap 3: Activeer het tabblad ‘Surfaces across Google’

Stap 4: Selecteer hier (eventueel) je gewenste productfeed

Stap 5: Verifieer (indien nodig) je account nogmaals

Stap 6: Je bent nu helemaal klaar om je producten gratis te vertonen in het Google netwerk.

Meten van je resultaten in Google Merchant Center

Nu we alles goed hebben ingesteld is het kijken naar hoe we dit allemaal kunnen meten. Want wat is nou een campagne zonder zichtbaar resultaat? Binnen Google Merchant Center zijn er diverse resultaten te vinden. Deze kan je vinden onder het kopje ‘Prestaties’ in de menustructuur. In onderstaande afbeelding zie je dan dat je op een overzichtsdashboard terechtkomt. Onder de afbeelding kan je de resultaten nog specificeren op het gebied van producten, merken en categorieën.

Google Shopping heeft hier recent ook de mogelijkheid toegevoegd om een eigen rapport te creëren. Dit rapport kan je ook onder de prestaties vinden en geeft je de mogelijkheid om rapportagedimensies aan te passen op specifieke behoeften. Denk hierbij aan dagelijkse diagrammen of segmentatierapporten van periodes of product dimensies.

Meetbaar maken van je free listings in Google Analytics

Hou jij er ook zo van om voor inzicht in je resultaten te moeten schakelen tussen Ads, SearchConsole, Merchant Center etcetera etcetera? Nee? Wij ook niet. Daarom lees je hieronder het stappenplan hoe jij doormiddel van UTM-tags je resultaten eenvoudig door kan meten in Google Analytics, zodat je de resultaten van al je campagnes op één plek kan bekijken.

Stap 1: bouw je UTM parameters. Google heeft een eenvoudige tool waarmee jij je eigen UTM parameters kan toevoegen aan een verwijzings-URL. Voer het lijstje op deze website in en je nieuwe verwijzings-URL wordt direct voor je gegenereerd!

Stap 2: Voeg de door jou aangemaakte UTM parameters toe aan je linkattributie in het Merchant Center. Als je geen developers hebt om dit voor je te doen kun je gemakkelijk zelf feedregels in Google Merchant Center gebruiken om dit te doen. Maak een regel voor het “linkveld” en gebruik vervolgens het feed rules-dashboard om je UTM’s toe te voegen aan het einde van uw huidige link. Ga naar Producten > Feeds -> klik hier op je feed > Feed regels en voeg de UTM tag hier toe door op linkniveau je UTM-tag toe te voegen. In onderstaande afbeelding zie je het resultaat.

Stap 3: re-process je feed via het Merchant Center. Nadat je natuurlijk goed hebt gecheckt of alles goed staat. Dit doe je door in het Feed tabblad weer terug te schakelen naar ‘Verwerken’, en hier rechtsboven in op ‘Feed opnieuw verwerken’ te klikken. Zorg dat je hiervoor alles hebt gecontroleerd op fouten.

Stap 4: Voor de volgende stap gaan we over naar Google Analytics. Zorg dat je hier je autotagging setup Google Analytics goed hebt gezet. Dit kan je controleren bij je property instellingen. Hierbij zorg je ervoor dat onder ‘advanced settings’ het vinkje ‘Allow manual tagging’ niet is aangevinkt. Hiermee zorg je ervoor dat andere programma’s die gebruik maken van autotagging rustig door blijven meten.

Stap 5: meten, meten, meten, duidelijk toch?

 

Wil je nou meer weten over hoe je bovenstaande in de praktijk brengt? Laat het ons weten. We helpen je graag op weg.

Hulp nodig met Google Shopping?