Hoshin Kanri methode

De Hoshin Kanri-methode en hoe deze bedrijven transformeert (+ gratis template)

Krijg je de nieuwe bedrijfsstrategie niet goed genoeg geïmplementeerd? En vind je het lastig mensen mee te krijgen? De Hoshin Kanri methode is ideaal om je strategische doelen te vertalen naar de dagelijkse praktijk gebaseerd op een pragmatische manier om continu feedback te geven en krijgen. Maar first things first.

Wat is Hoshin Kanri?

Strategische doelen vertalen naar activiteiten en middelen in de operatie.

Hoshin Kanri is een Japans woord dat ‘beleidsimplementatie’ of ‘strategische planning’ betekent. Het is een managementbenadering voor het bereiken van langetermijndoelstellingen. Hoshin Kanri werd in de jaren vijftig ontwikkeld door Shigeo Shingo terwijl hij werkte als kwaliteitsadviseur bij Toyota Motor Corporation.

Volgens deze aanpak stelt het bedrijf specifieke doelen en doelstellingen vast die in de toekomst moeten worden bereikt. Vervolgens zet hij zijn middelen in voor deze doelen. Het bedrijf onderneemt stappen om ervoor te zorgen dat het op schema blijft met zijn plan, door verschillende technieken te gebruiken, zoals feedbackloops en prestatiestatistieken.

De managementtechniek richt zich op het elimineren van verspilling en het continu verbeteren van processen.

Het succes van Hoshin Kanri

Het succes van Hoshin Kanri is te danken aan het vermogen om managers te helpen profiteren van hun sterke en zwakke punten, evenals die van hun ondergeschikten. Het biedt ook een kader voor het prioriteren van taken op basis van belangrijkheid, urgentie of haalbaarheid.

De 5 hoofdprincipes van Hoshin Kanri

De managementfilosofie richt zich dus op de langetermijndoelen van een organisatie. Hoshin kanri heeft vijf hoofdprincipes. 

1) Continue verbetering van producten en diensten;

2) Ontwikkeling van mensen;

3) Samenwerking;

4) Flexibiliteit bij het toewijzen van middelen;

5) Langetermijndenken.

Planning van bedrijfsstrategie

De Hoshin Kanri methode betreft 7 stappen. Het begint met je belangrijkste doel: je missie. Vervolgens bepaal je impact KPI’s richting je missie: hoe ga je je missie meten? Dit kan aan de hand van de volgende elementen:

  1. Missie, visie en impact KPI’s;
  2. Strategische doelen richting je missie;
  3. Jaar doelen aansluiten bij de strategische doelen;
  4. Activiteiten (middelen, mensen en taken) voor de jaardoelen;
  5. Doelen per maand, kwartaal en jaar evalueren;
  6. Planning, doen, checken, aanpassen;
  7. Reflectie en leren.

Een praktisch voorbeeld

1. Missie, visie en impact metrics

De missie van Ten Stripes is om de nieuwe economie groter te maken dan de traditionele. Dat doen we door verhalen te vertellen en we meten dit door het aantal klanten dat op SDG Impact niveau brons, zilver of goud heeft.

2. Strategische doelen richting je missie

Eind 2025 hebben we 100 nieuwe klanten op niveau zilver en goud.

3. Jaardoelen aansluiten bij de strategische doelen

In 2022 willen we 30 nieuwe klanten werven, waarvan 5 op goud en 20 op zilver.

4. Activiteiten (middelen, mensen en taken) voor de jaardoelen

Daarvoor moeten we 120 leads hebben; dat zijn er dan 10 per maand en 2 per strategie consultant. Taken die we daarvoor moeten doen zijn, onder andere: 

  • Contact met onze marketingafdeling;
  • Netwerk benaderen;
  • ABM’s versturen;
  • Leads opvolgen;
  • Etc.

5. Doelen per maand, kwartaal en jaar evalueren

In deze fase wijzen we bij Ten Stripes een verantwoordelijke aan voor de evaluatie van de doelen. Dit bespreken we dan eens per maand met het team.

6. Planning, doen, checken, aanpassen

Op basis van de evaluatie stellen we onze doelen bij en plannen we onze acties. Het handigste hierbij is om dit per persoon te doen.

7. Reflectie en leren

Tijdens een volgende meeting sales meeting kijken we terug op elkaars functioneren en spreken we met elkaar af wat we kunnen leren van deze evaluatie.

 

Hoe transformeert dit bedrijven?

De waan van de dag regeert bij veel bedrijven. Een methode vinden die werkt én leuk is, is uitdagend. Eén van onze doelen is om bedrijven missiegedreven te laten werken, dus dat je de missie belangrijker maakt dan de financiële resultaten (deze resultaten volgen door de strategische planning). Door deze methode te implementeren bij bedrijven, blijven bedrijven flexibel, on track en weten exact wat ze moeten doen.

Conclusie: begin met het stellen van doelen met de hulp van Hoshin Kanri voor betere grip op resultaten.

Hoshin kanri template

Om zo laagdrempelig mogelijk én overzichtelijk te beginnen, hebben we een template gemaakt van het bovenstaande. De eenvoud van het overzicht én de aanpasbaarheid maken het tot een fijne tools om grip te krijgen op je lange termijn doelen vertaald naar de dag van morgen. Succes.

En wij helpen je graag natuurlijk.

Hoshin kanri template