Veelgestelde vragen over duurzaam ondernemen
Duurzaam ondernemen is iets waarvan het gros van de ondernemers nog niet precies weet wat ze ermee moet. In een enquête over duurzaam ondernemen die Ten Stripes onlangs uitgevoerd heeft, herkende meer dan de helft van de ondernemers namelijk zichzelf in de vraag “Waar begin ik met het verduurzamen van mijn bedrijf?”.
Daarom beantwoorden we in dit artikel, na een korte introductie, de meest prangende vragen die naar voren kwamen uit de enquête onder ondernemers in (Noord-)Nederland wat betreft duurzaam ondernemen. We hopen dat deze inzichten je helpen om jouw bedrijf naar een nieuw en duurzaam next level te tillen!
Duurzaam ondernemen, van nieuw naar noodzakelijk
Vijf miljard dollar winst in 2019, maar toch direct de handjes ophouden bij de Nederlandse overheid wanneer, als gevolg van de coronacrisis, 85% van de inkomsten wegvalt.
Dit is precies wat Booking.com heeft gedaan. Naar eigen zeggen “om ontslagen onder de Nederlandse werknemers te voorkomen”. Hierbij vergeet ze even te vermelden dat ze al haar winst over 2019 al had uitgedeeld aan haar aandeelhouders door eigen aandelen terug te kopen.

Alles voor de kortetermijnwinst
Naast het feit dat het terugkopen van eigen aandelen blijk geeft van een chronisch tekort aan ondernemerschap aan de top (die vijf miljard had ze ook kunnen investeren om zo waarde op de lange termijn te creëren), is het in dit geval ook onverantwoordelijk. Op die manier ben je namelijk totaal niet voorbereid op een mindere periode, wat in de coronacrisis maar al te duidelijk werd.
De Deense oplossing
De overheid van Denemarken heeft hierover nagedacht en is met een, in onze ogen, goede oplossing gekomen. Net als de Nederlandse overheid, verstrekt de Deense overheid ook hulp aan ondernemingen die hard getroffen worden door de crisis.
Maar de Denen doen er nog een schepje bovenop: bedrijven die dividend uitkeren, eigen aandelen terugkopen of geregistreerd staan in een belastingparadijs kunnen geen aanspraak maken op de noodhulp van de overheid.
Niet-duurzaam is niet blijvend
Net als de splitsing tussen bedrijven die wel of geen noodhulp krijgen in Denemarken, is het slechts een kwestie van tijd voordat ook concrete versies van bijvoorbeeld de plastic-taks en de CO2-taks op grote schaal doorgevoerd worden.
De negatieve impact die we op onze aarde maken wordt namelijk steeds duidelijker en op een gegeven moment zelfs onomkeerbaar. Des te meer dit besef indaalt, des te agressiever het internationale beleid jegens niet-duurzame bedrijven en des te groter de mogelijkheden voor ondernemers die duurzaamheid wél een warm hart toedragen.
Jouw duurzame vragen beantwoord
Resumé: maatschappelijk verantwoord ondernemen is niet alleen noodzakelijk, maar biedt ook tal van mogelijkheden voor ondernemers met een langetermijnfocus die duurzaamheid en ondernemen vanuit waarden hoog in het vaandel hebben.
Toch hebben veel ondernemers verschillende vragen en twijfels over duurzaam ondernemen, waarvan de meest prangende zijn:
- Waar begin je?
- Hoe maak ik mijn aandeel in duurzaamheid meetbaar?
- Hoe communiceer ik er oprecht over naar mijn (potentiële) klanten?
- Wat zijn de financiële voordelen?
Deze vragen beantwoorden we in de rest van dit artikel!

Vraag: waar begin ik met duurzaam ondernemen?
Als het om duurzaam ondernemen gaat, is de belangrijkste tip: gewoon beginnen. Van de ondernemers die de enquête ingevuld hebben, gaf 62% aan dat deze vraag redelijk erg tot zeer erg speelde in hun bedrijf. Terecht, want alle begin is moeilijk.
Daarom is het goed om je van tevoren te oriënteren en vervolgens een plan op te stellen voor de integratie van duurzaamheid in je onderneming. Waak er echter voor dat je door te veel planning ontmoedigd raakt. Aan een goed idee heb je immers alleen iets als je ook de daad bij het woord voegt en het uitvoert.
Vraag: hoe maak ik mijn aandeel in duurzaamheid meetbaar?
Door doelstellingen te koppelen aan het aandeel van jouw bedrijf in een nieuwe, duurzamere wereld. Aan de hand van deze doelstellingen verzamel je vervolgens data waarmee je dus inzicht in de duurzame vooruitgang van jouw bedrijf krijgt.
Echter, om dit antwoord te verduidelijken is het goed om een stapje terug te doen en te realiseren wat precies met duurzaamheid bedoeld wordt. In de enquête naar de ondernemers werd duurzaamheid expliciet omschreven als:
‘’De sociaal-maatschappelijke impact van je bedrijf. Deze gaat verder dan je financiële resultaat of duurzaamheid in de hele concrete zin, zoals bijvoorbeeld het installeren van zonnepanelen of een elektrisch wagenpark. ”Duurzaamheid” en ”verduurzaming” komt dus neer op de vraag: ”Wat doe jij om van de wereld een betere plek te maken?”
Een goed uitgangspunt voor dit bredere begrip van duurzaamheid zijn de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Door de activiteiten van je bedrijf op een andere manier te belichten, kom je erachter wat hetgeen jouw bedrijf doet, voor de wereld om ons heen betekent.
Vervolgens kun je deze positieve impact (of vermindering van negatieve impact) dus in kaart brengen en er data over verzamelen. Dit kan van alles zijn, van een voor de hand liggende vermindering van de CO2-uitstoot van je bedrijf (SDG 13), tot de in eerste instantie minder voor de hand liggende realisatie van gelijke toegang tot betaalbaar en kwaliteitsvol onderwijs voor iedereen (SDG 4).
Vraag: hoe communiceer je oprecht over duurzaamheid?
Als je de duurzame impact van jouw bedrijf in kaart hebt gebracht, is de communicatie ervan het logische vervolg. De beste manier om dit te doen, is door middel van storytelling. Mensen houden namelijk van verhalen, en welk verhaal is nou mooier dan het verhaal van het bedrijf dat bewust bezig is om de wereld om ons heen een betere plek te maken.
Deze communicatie, ook wel impact marketing genoemd, valt of staat met de mate van transparantie waarmee het gedaan wordt. Daarom is het zo belangrijk om je claims te versterken met keiharde data, het liefst verzameld door een onafhankelijk onderzoeksbureau. Zo voorkom je een ‘’Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend’’-scenario.
Tot slot zijn de SDGs ook hier je beste vriend. Het zijn namelijk wereldwijde symbolen van duurzaamheid, wat de communicatie van jouw duurzame bijdrage dus een stuk makkelijker maakt.
Vraag: wat zijn de financiële voordelen van duurzaam ondernemen?
Het realiseren van je duurzame doelstellingen én je commerciële doelstellingen is geen tegenstelling, ze liggen juist in het verlengde van elkaar! Duurzaam ondernemen creëert namelijk waarde voor je bedrijf.
Want duurzaamheid, zoals we het hierboven gedefinieerd hebben, is een breder begrip dan de usual suspects zoals zonnepanelen en een elektrisch wagenpark. Het betreft de activiteiten die uit de kern van je bedrijf komen.
Daarom gaat maatschappelijk verantwoord ondernemen vaak hand in hand met het behalen van de commerciële doelstellingen van je bedrijf. Dit klinkt op het eerste gezicht misschien wat abstract, maar ervaring leert ons dat veel klanten al op een manier ondernemen die positieve impact maakt. Er mist alleen nog een deel realisatie, communicatie en soms een schop onder de kont.

Enthousiast geraakt?
Wij in ieder geval wel, elke keer weer opnieuw als het over duurzaam ondernemen gaat. Een voorval zoals bij Booking.com is hét bewijs dat er een verandering plaats moet en gaat vinden.
Overheden nemen namelijk langzaam in het beleid op dat een duurzame onderneming the way to go is. Laten we samen het voortouw nemen en als bonus ook nog eens 1-0 voorstaan wanneer de oude economie er, te laat, achter komt dat de consument ze niet meer tolereert en liever koopt van de Nieuwe Economie-bedrijven.
Hulp nodig bij ondernemen met positieve impact? Je weet ons te vinden.

Ga in gesprek met onze gedreven marketingstrateeg en dan gaan we ons lekker uitleven.
- Straalt je bedrijf uit wat je denkt wat het waard is?
- Zit er voldoende intrinsieke motivatie in het bedrijf?
- Vertel je je verhaal eigenlijk wel goed genoeg?
Na dit gesprek ben je overtuigd van onze gedrevenheid en onze skills. Een week later heb je een concreet voorstel in de mail, zodat we jouw verhaal ijzersterk en oprecht kunnen vertellen.
*no strings attached