Een inspirerende missie en visie formuleren - zo doe je het
Wat voegt jouw bedrijf toe aan de wereld, alleen geld verdienen? Nee toch? Dat is niet van deze tijd.
Succesvol zijn en dat op de lange termijn blijven, toegevoegde waarde bieden aan je klanten en dingen doen waar je écht blij van wordt? Formuleer dan een inspirerende missie en visie.
Gebruik de door ons ontwikkelde missie, visie en kernwaarden GPT waarin al onze kennis opgesloten zit. Gewoon met je Chat GPT account.
Organisaties met een goed geïmplementeerde missie en visie presteren tot 120% beter.
Elk bekend bedrijf heeft een missie, en een sterke visie, zoals je verderop kunt lezen.
Hoe je dat doet? Dat gaan we je leren in dit artikel.
Hulp nodig bij het bepalen van de Missie en Visie van jouw onderneming?
Verschil missie en visie
De missie, ook wel mission statement genoemd, vertelt in grote lijnen wat het grotere doel van een organisatie is. Dus: wat voeg je toe aan de wereld. Interessanter wordt de vraag: wat als je er niet meer bent? Missen we dan iets? De visie, ook wel vision statement, omschrijft hoe de organisatie de toekomst ziet (vandaar visie ;)) en hoe in grote lijnen de missie wordt gehaald. De visie is concreter dan de missie, omdat deze meer sturend is.
Het begrip missie heeft daarentegen betrekking op een groter geheel dan alleen de organisatie zelf en valt daarom buiten haar controle. Externe factoren van invloed zijn bijvoorbeeld de maatschappij, de wereld en het vakgebied waarbinnen de organisatie valt.
- Definitie missie: waarom bestaat ons bedrijf
- Definitie visie: waar staan we voor?
Voorbeelden van missies van grote bedrijven
Een aantal goede voorbeelden zijn de missies van Nike, LinkedIn en Microsoft:
- Nike: ‘’Inspiratie en innovatie brengen naar elke atleet, overal ter wereld’’
- LinkedIn: ‘’Professionals over de hele wereld verbinden met elkaar’’
- Microsoft: ‘’Om het voor elke persoon en organisatie op de planeet mogelijk te maken om meer en beter te presteren’’
De kracht van deze mission statements is dat ze inspirerend, duidelijk, kort én bondig zijn. Ze zijn makkelijk te onthouden en te vertellen op verjaardagen. Precies hoe ze in de optiek van Ten Stripes zouden moeten zijn.
Voorbeelden van visies van grote bedrijven
Net zoals Nike, LinkedIn en Microsoft een krachtige missie hebben geformuleerd, hebben ze ook een vision statement die in grote lijnen beschrijft hoe ze hun missie gaan behalen:
- Nike: ‘’Alles doen wat mogelijk is om het potentieel van de mens te vergroten’’
- LinkedIn: ‘’Economische kansen creëren voor elk lid van de wereldwijde beroepsbevolking door het ontwikkelen van ‘s wereld eerste Economic Graph’’
- Microsoft: ‘’Mensen en bedrijven wereldwijd helpen om hun potentieel volledig te realiseren’’
Waar je visie duidelijk maakt waarvoor je staat, maakt je missie dus duidelijk waar je voor gaat.
De kracht van een inspirerende missie en visie
Je missie en visie zijn het visitekaartje van je organisatie, ze maken namelijk in één keer duidelijk wat je doet en waar je voor staat. Alles wat een organisatie doet moet een uitdrukking zijn van de visie. Dus: waar je mee bezig bent, hoe draagt dat bij aan je mission statement?
Deze video maakt deel uit van de kosteloze e-learning The Impact Project
“De perfecte wereld”
Een missie beschrijft wat een bedrijf nastreeft en is van toepassing op de huidige situatie. De missie schetst een perfecte wereld. Een wereld die nét niet te realiseren valt, maar waar je langzamerhand wél steeds dichter naar toe werkt. Zo groot, dat het net niet haalbaar is, maar klein genoeg om er toch mee aan de slag te kunnen.
Zo lang de missie namelijk nog niet gerealiseerd is, geeft het je kracht om ergens naar te streven. Daarom is een missie eerder een droom, dan een plan.
De missie en visie bieden een richtlijn bij (strategische) beslissingen
Een duidelijke missie en visie helpen bij het nemen van besluiten. Wanneer je ergens niet 100% zeker over bent, kan je jezelf namelijk altijd de vraag stellen: “Staat deze actie in lijn met onze missie en visie?”. Zo helpen je missie en visie je bedrijf vooruit en nemen ze alle twijfels weg, omdat je altijd scherp hebt waar je uiteindelijk naartoe wil werken.
Je missie en visie helpen bijvoorbeeld in de zoektocht naar nieuwe werknemers. Als tijdens een lekker bakje koffie al snel duidelijk wordt dat het bedrijf én de potentiële nieuwe medewerker streven naar eenzelfde, groter doel, is de kans groot dat de match met het bedrijf ook goed is.
Een missie zorgt dus voor verbinding binnen je organisatie en is de basis voor een goede bedrijfscultuur.
Hoe de missie en visie je helpen in communicatie met de buitenwereld
Wat wil je uitdragen als organisatie? Wij hebben ons deze vraag ook meermaals gesteld, en doen dat nog steeds. Willen wij:
- Een marketingbureau zijn dat een andere organisatie helpt met opkrikken van hun conversies, of:
- Een marketingbureau zijn die de Nieuwe Economie groter maakt dan de traditionele, door intrinsiek gemotiveerde marketeers aan het werk te zetten die alles op alles zetten om positieve impact te maken voor de organisaties waar we mee werken én de wereld om ons heen.
Maakt nogal een verschil vind je ook niet? Natuurlijk willen we jouw conversies een giga boost geven, maar dat is pas het begin. We willen je helpen jouw hele bedrijf naar the next level te tillen!
De positieve impact die jouw bedrijf maakt (en geloof ons maar, elke onderneming maakt positieve impact), is de moeite waard om te delen met de wereld. De positieve impact die je maakt, is des te meer reden voor je klant om die conversie te maken. Jouw ijzersterke product of dienst, ondersteund door een fantastisch verhaal. Wat wil je nog meer!
Missie en visie: een praktijkvoorbeeld
Een goed voorbeeld geeft duidelijk weer wat een goede mission en vision statement kunnen doen voor een onderneming:
Drie bouwvakkers zijn aan het werk op een erf. Een man komt voorbij en vraagt: “Wat zijn jullie aan het doen?”
De eerste bouwvakker antwoordt verveeld: “Ik ben stenen aan het kappen, zie je dat niet?”
De man loopt verder en vraag aan de tweede bouwvakker, die wat harder lijkt te werken: “Wat ben je aan het doen?”. Hij antwoordt: “Ik kap deze steen in vorm zodat hij gebruikt kan worden om een muur te bouwen.”
Ten slotte komt de man bij de laatste bouwvakker, die intensief en met veel zorg en precisie aan de steen staat te kappen. Hij vraagt “Wat doe je?” De bouwvakker antwoordt: “Ik ben een kathedraal aan het bouwen.”
Zo zie je maar dat het een gigantisch verschil maakt of je naar buiten brengt dat je een bouwbedrijf bent dat in het buitenland opereert, of dat je een bouwbedrijf bent dat zich inzet voor het bouwen van scholen voor kansarme kinderen in Tanzania.
Kortom, een goed geformuleerde missie en visie kunnen een hele hoop doen voor een organisatie! Op zoek naar jouw ultieme missie en visie? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen, wij helpen graag! Liever zelf doen? Dan hebben we hier toch nog een aantal voorbeelden en tips voor je om een krachtige missie en visie te formuleren.
Hoe zien de missies van onze klanten eruit?
Vanuit onze marketing 3.0 filosofie zijn wij gespecialiseerd in het formuleren van een verbindende missie en krachtige visie. Inmiddels hebben wij ruim 369 bedrijven geholpen met hun missie en visie. Wat het fundament is voor de strategische keuzes die we samen bepalen.
Een paar voorbeelden:
- Circulair Friesland: ‘’Friesland als aanjager voor de integratie van de circulaire economie in Europa’’
- War Child: “Samen de oorlog uit het kind halen”
Coinranking: “Voorzien in een onafhankelijk - platform voor alle digitale assets”
- WorkForce Holland: ”Elke professional ervaart werkgeluk”
- Moving-In: ”Wereldwijd woningen en gemeenschappen sociaal en circulair inrichten.”
- FairTrade Original: ”Eerlijk eten en drinken bereikbaar maken voor iedereen door het ontwikkelen van lokale handelsketens.”
En de visies?
- Circulair Friesland: ‘’Kringlopen sluiten met behulp van onze leden die we inspireren en verbinden’’
- War Child: ‘’ Wetenschappelijk onderbouwen hoe we zoveel mogelijk positieve impact op kinderen uit oorlogsgebieden maken’’
- Coinranking: ‘’Met een eenvoudig en performance gedreven platform alle digitale assets uit de blockchain structureren, toegankelijk maken en real-time waarde tonen”
- WorkForce Holland: ”De meeste leuke banen al worden ingevuld voordat ze op het internet belanden. Door de inzet van ons netwerk kom je uit op een plek die je met de traditionele manier van solliciteren niet snel vindt.
- Moving-In: ”We veranderen de wereld van interieur. Door van circulair en sociaal ondernemen de norm te maken, durven we zelfs de strijd met IKEA aan te gaan. Niet omdat we per se uniek willen zijn. Gewoon omdat we geloven dat dit dé manier is om iedereen die bij ons betrokken is zo goed mogelijk te helpen op de lange termijn. En voor nu maakt dat ons uniek.”
Deze mission en vision statements hebben we bij Ten Stripes volgens het AMORE-principe opgesteld.
AMORE staat voor:
- Ambitieus, een doel zo groot dat het niet haalbaar is.
- Motiverend, voor de interne en externe omgeving
- Onderscheidend, wat missen je klanten als je er niet meer zou zijn?
- Relevant en richtinggevend, duidelijkheid in waar je voor staat
- Echt, evenwichtig, eenheid, eenvoudig. Do we need to say more?
In onze beleving moet je missie en visie eenvoudig te onthouden zijn voor je werknemers. Wist je dat 59% van de Fortune 500 bedrijven geen missie en visie hebben geformuleerd? En als ze het al wel hebben, het wollige teksten zijn die waarschijnlijk over klantgerichtheid gaan?
>> Ook hulp nodig met jouw missie en visie? Neem dan nu contact op met ons!
Missie vertellen op verjaardagen
Een missie en visie is niet alleen een belangrijk element voor de basis van je bedrijf en dat je deze communiceert naar buiten. Het is ook belangrijk dat de mensen in je eigen bedrijf ook weten wat de missie en visie zijn en dit ook goed kunnen uitleggen.
De leukste manier om te trainen hoe je een missie en visie moet vertellen als medewerker, is om te bedenken hoe je het zou vertellen op een verjaardag. Een verjaardag is (meestal) een informele ongedwongen sfeer (als je een gezellige familie hebt tenminste), en daarom een prachtige plek om je missie te vertellen. Als je op deze manier de missie van je bedrijf kunt vertellen dan krijg je ook een steeds beter beeld van je werk en waar je het voor doet als medewerkers. Dat creëert niet alleen meer motivatie maar ook een mooi doel voor je medewerkers om naartoe te streven.
PS. Wij geven wel eens trainingen aan klanten over hoe je je missie kunt vertellen op verjaardagen…
Checklist voor een inspirerende missie en visie
Bij Ten Stripes zijn we niet zomaar tevreden met de eerste de beste missie. Een missie die we opstellen voor onze klanten ‘‘moeten alle vinkjes aantikken’’. Perfect bij ze passen, zodat iedereen binnen je bedrijf zegt: Ja! Dit zijn wij!
Net als de missies die we bij Ten Stripes formuleren, moeten de visies voor onze klanten ook aan bepaalde eisen voldoen. Welke dat zijn lees je in de checklist.
Werkwijze voor het opstellen van een missie en visie voor onze klanten
Een goede missie en visie formuleren we bij Ten Stripes niet zomaar. Voordat we die voor onze klanten opstellen, plannen we eerst een strategische sessie om tot de kern van je bedrijf te komen. Hierin doen we het volgende:
- The Golden Circle van Simon Sinek toepassen op je bedrijf (de What, How en Why van je bedrijf bepalen)
- De kernwaarden van je bedrijf vaststellen. Waar sta je voor en wat is de gemene deler voor de mensen die er werken?
- De USPs bepalen. Wat maakt je bedrijf uniek ten opzichte van de concurrentie?
- Een 20-jaren plan opstellen. Ook al is het onmogelijk om precies in te schatten waar je over 20 jaar bent, weet je vast wel wat je ultieme doel is, waar je dan graag zou willen zijn. We dagen je dus uit om buiten bestaande kaders te denken en je ambities uit te spreken. Om het concreter te maken doen we dit ook voor 1, 5 en 10 jaar.
- De merkbelofte bepalen van je bedrijf, wat beloof jij je klanten? En wat ga je eraan doen als je die belofte niet (volledig) na kan komen?
- Persona’s creëren. Dit doen we om je te helpen je belangrijkste doelgroepen op papier te krijgen. Deze persona’s zijn dus geen echte klanten, maar een beschrijving van je fictieve (ideale) klant die je wil aanspreken met je marketing communicatie.
- Bepalen voor welke Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties je bedrijf zich hard gaat maken. Met behulp van de zogenaamde Theory of Change gaan we je impact meetbaar maken, zodat je echt een steentje bijdraagt aan een betere wereld. Zo maken we concreet wat je doet aan duurzaamheid en heb je een ijzersterk en goed verhaal, onderbouwd door data!
We horen van klanten dat zij vaak vastlopen bij het formuleren van een missie en visie. Gesprekken met de directie verzanden in discussie en gaan over strategische doelen in plaats van gemeenschappelijke doelen. Juist daarom heb je onze hulp nodig.
Met een helicopter view vanuit Ten Stripes valt vaak alles op zijn plek. Of, zoals een klant laatst verzuchtte: “Dit proberen we al 2 jaar op papier te krijgen, en nu staat het er gewoon binnen een dag!”
Ga in gesprek* met een marketingstrateeg van ons en beleef wat we voor jou kunnen doen.
- Straalt je bedrijf uit wat je denkt wat het waard is?
- Zit er voldoende intrinsieke motivatie in het bedrijf?
- Vertel je je verhaal eigenlijk wel goed genoeg?
Ben je na dit gesprek overtuigd van onze gedrevenheid en onze skills? Neem dan contact op voor een concreet voorstel, zodat je straks jouw verhaal ijzersterk en oprecht kunnen vertellen. Jullie eigen verhaal, maar dan beter verteld.
*no strings attached