Voorbeelden van kernwaarden
Elke organisatie heeft unieke kernwaarden die passen bij haar missie, visie en cultuur. Maar welke kernwaarden kun je allemaal uitkiezen? Veel, kunnen we je vertellen, we kunnen je kernwaarden tips geven, maar ook voorbeelden geven. Vind hieronder enkele voorbeelden van veelvoorkomende kernwaarden:
- Integriteit – Dit betekent eerlijk handelen, beloftes nakomen en ethisch gedrag vertonen. Een bedrijf met integriteit zal bijvoorbeeld geen misleidende advertenties plaatsen of verborgen kosten aan klanten doorberekenen.
- Duurzaamheid – Organisaties met deze kernwaarde zijn gecommitteerd aan milieuvriendelijke en duurzame praktijken. Denk aan een kledingmerk dat enkel biologisch katoen gebruikt of een fabrikant die zonnepanelen op zijn productiefaciliteiten installeert.
- Klantgerichtheid – Hierbij staat de klant centraal. Een bedrijf met deze waarde streeft ernaar om aan de behoeften van zijn klanten te voldoen en zelfs te overtreffen. Bijvoorbeeld, een hotel dat persoonlijke check-in services aanbiedt of een webshop die binnen 24 uur levert.
- Innovatie – Bedrijven met innovatie als kernwaarde streven ernaar voorop te lopen in technologie, productontwikkeling en dienstverlening. Apple, met zijn continu streven naar het herdefiniëren van technologische standaarden, is een uitstekend voorbeeld.
- Diversiteit & Inclusiviteit – Organisaties die deze waarde hanteren, zorgen voor een werkomgeving waarin iedereen zich welkom en gewaardeerd voelt. Zo kan een bedrijf speciale trainingsprogramma’s hebben om het bewustzijn over diversiteit te vergroten en te zorgen voor gelijke kansen voor iedereen.
Alle kernwaarden op een rij
- Aandacht
- Assertiviteit
- Authenticiteit
- Autonomie
- Avontuurlijk
- Balans
- Bekwaamheid
- Betrouwbaarheid
- Bescheiden
- Bescherming
- Betrokkenheid
- Bevrijding
- Bewustzijn
- Bezieling
- Bloei
- Collegiaal
- Communicatie
- Competentie
- Continuïteit
- Creativiteit
- Daadkrachtig
- Dankbaarheid
- Deskundigheid
- Dienstbaarheid
- Doelgerichtheid
- Discipline
- Duidelijkheid
- Duurzaamheid
- Eenheid
- Eenvoudigheid
- Eerlijkheid
- Effectiviteit
- Efficiëntie
- Eigenheid
- Energie
- Enthousiasme
- Erkenning
- Fijnzinnigheid
- Flexibiliteit
- Geborgenheid
- Gedreven
- Geduld
- Gehoorzaamheid
- Gelijkwaardigheid
- Geloof
- Geluk
- Gemak
- Genuanceerdheid
- Gevoeligheid
- Gezag
- Gezamenlijkheid
- Gezondheid
- Groei
- Harmonie
- Hulpvaardigheid
- Humor
- Inlevingsvermogen
- Innovatief
- Inspiratie
- Integriteit
- Intimiteit
- Inzet
- Inzicht
- Kennis
- Klantgerichtheid
- Klantvriendelijkheid
- Leiderschap
- Kwaliteit
- Levenslust
- Liefde
- Loyaliteit
- Mededogen
- Meesterschap
- Meeveren
- Mildheid
- Moedig
- Mogelijkheden
- Mondigheid
- Muzikaliteit
- Nederigheid
- Nuchterheid
- Onafhankelijkheid
- Ondernemend
- Ontdekken
- Ontmoeten
- Ontspannen
- Ontwikkelen
- Onvoorwaardelijk
- Openheid
- Optimisme
- Ordelijkheid
- Originaliteit
- Overgave
- Overvloed
- Passie
- Persoonlijke ontwikkeling
- Pionieren
- Plezier
- Presteren
- Puurheid
- Rationaliteit
- Rechtvaardigheid
- Respect
- Resultaat
- Rijkdom
- Rust
- Samenwerken
- Schenken
- Samen
- Schoonheid
- Simpelheid
- Solidariteit
- Souplesse
- Soevereiniteit
- Speelsheid
- Spiritualiteit
- Spontaniteit
- Stabiliteit
- Stilte
- Tederheid
- Tevredenheid
- Toegankelijkheid
- Toewijding
- Tolerantie
- Traditioneel
- Troost
- Trouw
- Uitdaging
- Uitmuntendheid
- Veelzijdigheid
- Veerkracht
- Veiligheid
- Verantwoordelijkheid
- Verbeeldingskracht
- Verbetering
- Verbinding
- Verbondenheid
- Verdraagzaamheid
- Vergeving
- Vernieuwing
- Vertrouwen
- Vindingrijkheid
- Vitaliteit
- Volharding
- Volmaaktheid
- Vrede
- Vreugde
- Vriendschap
- Vrijheid
- Vrijgevigheid
- Waardering
- Waardevol
- Waardigheid
- Waarheid
- Wijsheid
- Zekerheid
- Zelfbehoud
- Zelfkennis
- Zelfstandigheid
- Zelfvertrouwen
- Zelfwaardering
- Zingeving
- Zorgvuldigheid
- Zorgzaamheid
- Zuiverheid
Wil je ook de kernwaarden bepalen van jouw bedrijf? Tips om je kernwaarden te bepalen, of neem direct contact met ons op voor een gezellige kennismaking, inclusief kopje koffie.