De drie voordelen van marketing 3.0
Een duurzaamheidstrategie is wat lastiger op te zetten dan een ‘normale’ strategie. Maar zeker wel de moeite waard! Het kiezen van een duurzame strategie biedt namelijk commercieel gezien een aantal grote voordelen:
1. Kostenbesparing
- Het publiek pakt de boodschap makkelijker zelf op waardoor je bespaart op reclamekosten;
- Deze strategie is erg geschikt voor co-creatie bij nieuwe producten en innovaties;
- Sommige processen kunnen door klanten uitgevoerd worden;
- Tevredenheid van medewerkers betekent een hogere productiviteit;
- Goede missies krijgen de steun van mondige consumenten;
- Je bent aantrekkelijker als werkgever en kunt daardoor besparen op werving en selectie;
- Meer steun van channelpartners = minder zeuren om korting.
2. Verbetering van de merkwaarde
De bedrijfsvisie vormt samen met de cultuur en het imago de merkwaarde van een organisatie. In tegenstelling tot harde financiële cijfers is de merkwaarde een stuk lastiger in te schatten. Het creëren van een oprecht merk zorgt ervoor dat een organisatie opgewassen is tegen een kritische buitenwereld. Lastige vragen van journalisten kunnen, zonder gedraai, eenvoudige worden gepareerd. Je hebt immers niks te verbergen.
Duurzame werkwijzen roepen waardering op van klanten en worden versterkt door de community’s waar consumenten actief zijn. Positieve invloed binnen deze community’s (lees: ambassadeurs) versterken de wil tot mond-tot-mondreclame.
3. Vergroten van de omzet uit nieuwe marktkansen
Bedrijven met een goede missie, visie en kernwaarden kunnen gemakkelijker nieuwe markten betreden. Zowel aan de bovenkant van de markt als aan de onderkant van de markt worden nieuwe betreders sneller toegelaten.
Al met al geeft het kiezen van een marketing 3.0-strategie een concurrentievoordeel op lange termijn. Een businessmodel is makkelijk te kopiëren, maar de missie, visie en waarden (de gemene delers van een groep mensen) is dat niet. Een goede missie, visie en waarden voel je door zijn oprechtheid. Door dit proberen kopiëren val je snel door de mand bij klanten. Dit valt namelijk niet te kopiëren. Zie je al een Chinese Tony Chocolonely voor je?