Marketing van kop tot kont
De nieuwe manier van marketing
Marketing van kop tot kont? Wat hebben ze nou weer bedacht bij Ten Stripes?
Bij Ten Stripes zijn we graag creatief en een beetje rebels. Door die combinatie vliegen de meest gekke ideeën en originele gedachten regelmatig met een rotgang door de lucht. Natuurlijk vinden we het ook gewoon leuk om het een beetje anders te doen. Een beetje rebels, een beetje gek. Een beetje… marketing van kop tot kont!
What, whut?
Een marketingvraagstuk
Zeg eens: heb jij, of heeft jouw organisatie, wel eens een marketingvraagstuk (gehad)? Was dat misschien moeite met Google Ads? Of niet helemaal op de hoogte zijn van alle SEO-regels? Of juist de ambitie om meer te doen met social media en graag willen beginnen met storytelling?
Deze specialisatievraagstukken komen vaak bij ons terecht. Met daarbij de vraag of we daar over mee kunnen denken, sparringpartner willen zijn of het geheel uit handen willen nemen. Natuurlijk doen we dat graag. Daar zijn we voor en dat is ons (lievelings)vak!
Maar we gaan altijd eerst op zoek naar de vraag achter de vraag. Als marketingstrategen kunnen we daar niets aan doen. We willen nou eenmaal graag weten waar een behoefte vandaan komt en of een organisatie wel echt het beste kan beginnen met Social media / Google Ads / Storytelling.
In de praktijk blijkt namelijk vaak dat een organisatie, die met een vraagstuk bij ons binnenkomt, z’n boeltje niet goed op orde heeft. Social media kun je namelijk niet goed uitvoeren zonder een goede website als back-up. Hetzelfde geldt voor SEO en Google Ads. En storytelling, daar heb je toch echt een goede missie, visie en je kernwaarden voor nodig. En juist die belangrijke basis, de ‘kop’ van de organisatie, hebben de meeste bedrijven niet op papier. Sunde!
Beginnen bij het begin
De basis van iedere goede marketingcampagne, of het nou een social media-actie, een video-reeks of een SEA-campagne is, valt of staat met de basis die een bedrijf heeft neergezet. En daarom, wanneer een bedrijf bij ons komt met een marketingvraagstuk die betrekking heeft op een specialisatie, reageren wij altijd quasi geschrokken en roepen wij ontzet:
“Maar lieve klant, je begint toch niet zomaar in de kont?!”
Oké, dat roepen we natuurlijk niet echt. Maar dat denken we stiekem wel. Wat we wel echt zeggen is dat het ontzettend belangrijk is om eerst tot de kern te komen. Om eerst de basis van je bedrijf goed op papier te hebben voordat je klanten met een goed verhaal aanspreekt. En dan komt het moment dat wij het marketing van kop tot kont principe uitleggen. En bij deze ook voor jou, in deze blog.
Stap 1: de strategische sessie
We pakken die marketingstrategie stevig bij de kop met een strategische sessie. In deze sessie gaan we gezamenlijk op zoek naar jouw missie, visie, kernwaarden, je unique selling points, je doelen voor de komende jaren en de merkbelofte van jouw bedrijf. Aan de hand van deze sessie krijg je een document waar dit alles in staat. Geen saai Word-document met 10.000 zwartgedrukte Calibri-woorden. Nee, een beeldend document in jouw huisstijl waar je sowieso de komende vijf jaar mee door kunt.
Stap 2: de interne en externe implementatie
Nu we jouw basis, jouw kern, op papier hebben is het van groot belang dat dit ook naar buiten gebracht wordt. Niet alleen via jouw website en in jouw uitingen, maar ook richting medewerkers en ambassadeurs. Het is namelijk ontzettend belangrijk dat ook zij weten waar de organisatie voor staat. Als zij dit uitdragen en de organisatie daarmee laden, dan zit je gebakken!
Nadat we jouw marketing bij de kop hebben gepakt gaan we daarom verder naar… Tja, laten we zeggen: de armen. Links de interne implementatie, waarbij we voor jouw personeel een sessie verzorgen waarin we samen met jou die basis van de organisatie toelichten. Rechts de externe implementatie, waarbij jouw website en/of andere uitingen een kernachtige opfrisser krijgt. Laat die visie, missie, USP’s en merkbelofte maar pronken!
Stap 3: contentstrategie en storytelling
De kop is eraf en de interne en externe implementatie zijn met open armen ontvangen. Tijd voor stap 3: jouw contentstrategie op basis van storytelling. In een sessie gaan we op zoek naar de held in jouw verhaal. Maar ook naar de schat, het monster en de helper. We bepalen thema’s die jouw content vorm geven, zoeken antwoord op de vragen waar jouw klant boos en blij van wordt en bepalen welke informatie vanuit jouw organisatie echt belangrijk is om te communiceren.
Na deze sessie zetten we jouw verhaal op papier. Hét verhaal wat gaat maken dat jouw doelgroep daadwerkelijk jouw product gaat kopen. Dit verhaal gaan we omzetten in content en naar buiten brengen met verschillende campagnes.
En dan beginnen we samen in de kont! Want vanaf hier gaan we, op basis van jouw kern, campagnes maken waar SEO, SEA, social media, video, flyers en alle andere mogelijkheden en kanalen maximaal shinen. Dát is marketing van kop tot kont met team Ten Stripes.