Hoe denken ondernemers over 'commerciële' duurzaamheid?
Duurzaamheid… Je kan de krant niet openslaan, de radio niet aanzetten of naar de televisie kijken zonder geconfronteerd te worden met grote bedrijven die van alles roepen over duurzaamheid.
Wat moeten we daar nou mee?
Bij het oprichten van Ten Stripes, in mei 2018, waren we er snel over uit dat duurzaamheid in de kern van ons bureau zit. Wij willen graag een steentje, of liever gigantische steen, bijdragen aan een betere wereld. Maar hoe kunnen we beter met onze planeet omgaan? Hoe gaan we met mensen om? En wat doen we met winstgevendheid? Om marketing én duurzaamheid bij elkaar te krijgen besloten we ons te richten op de bekende drie P’s: People, Planet & Profit.
Wat is duurzaamheid? De definitie
Vanuit Ten Stripes formuleerde we al gauw een definitie die we vonden passen bij het woord duurzaamheid: ‘’Betekenis geven aan en in balans brengen van je organisatie en de mensen die er werken door actief en zichtbaar beleid op duurzaamheid te voeren met als doel een netto positieve impact op welzijn van mens, milieu én winstgevendheid.’’
Een definitie die wel iets anders is dan de definitie in het woordenboek: ‘’Ontwikkeling die aansluit op de behoeften van het heden zonder het vermogen van toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien in gevaar te brengen.’’
Hoe denken ondernemers over duurzaamheid?
Nog veel belangrijker dan onze definitie en die in het woordenboek is natuurlijk hoe ondernemers tegen duurzaamheid aankijken. Wat betekent het voor hen? Om deze vraag te beantwoorden vroegen we een zestal ondernemers om met ons mee te denken over de inhoud van duurzaamheid. Met een uitdagende hypthese, ‘traditionele bedrijven’ willen groener handelen, en ‘nieuwe economie bedrijven’ willen commerciëler handelen, gingen we in discussie om antwoord te zoeken op de vraag:
‘’Bén je duurzaam of doe je je best om zo duurzaam mogelijk te werk te gaan?’’
Duurzaamheid in discussie
Tijdens de duurzaamheidssessie kwamen een hoop nieuwe definities aan het licht. Van balans tot kwaliteit en van minder vervuiling tot talent verbinden. Voor alles valt wat te zeggen. Duurzaamheid is zo’n breed begrip!
Naast een interessante discussie werden ook een hoop interessante quotes en statements geroepen door de uitgenodigde ondernemers.
Quotes over duurzaamheid van ondernemers
‘’Er is een grote afstand tussen hippies en grote zogenaamd duurzame bedrijven.’’
‘’Als je wat wil moet je een ambassadeur van duurzaamheid zijn.’’
‘’In de bouw? Daar is het dra-ma-tisch!, ze willen we maar met de kostprijs en kleine marges is het voor grote bedrijven niet te doen.’’
‘’We roepen allemaal wel heel hard, maar feitelijk staat het nog in de kinderschoenen.’’
‘’In Nederland komen we amper van het gas af, dit heeft puur met kennis te maken.’’
‘’Elk argument = een tegenargument’’
‘’Met een MVO opsomming redt je het niet, het moet echt geïntegreerd zijn in de kern van je bedrijf om het geloofwaardig te houden.’’
‘’Gebruik je duurzaamheid puur als marketingtool? Of…?’’
‘’Zijn we niet te bescheiden? Maakt het uit dat het een businessmodel is?’’
‘’Duurzaamheid & commercieel gaan goed hand-in-hand’’
‘’Bedrijven zouden niet alleen financieel moeten rapporteren, maar ook hoe je met mensen en natuur omgaat, maar hoe maak je dit meetbaar?’’
Kortom. Het begrip duurzaamheid doet een hoop stof opwaaien.
De duurzame conclusie
Het onderwerp duurzaamheid roept veel emotie en goede argumenten op bij ondernemers. Om die reden is het niet handig om ‘zomaar’ te roepen hoe goed je bezig bent met duurzaamheid. Men vindt namelijk altijd wel een tegenargument die vaak ook terecht is.
Daarom is het belangrijk om op zoek te gaan naar een tactische manier om duurzaamheid (op welke manier dan ook) te communiceren. Sterker nog: het lukt alleen als je dicht bij jezelf blijft en duurzaamheid integreert in de kern van de bedrijf. Juist ook als je een ‘absolute vervuiler’ bent, Want zelfs dan kun je bijdragen aan een betere wereld. Juist voor deze bedrijven wordt het belangrijk om een sterke visie te ontwikkelen over hoe duurzaamheid verankert kan worden in de core van een organisatie.
Een slimme manier om hier mee om te gaan is storytelling. Wat is het verhaal van je organisatie rondom duurzaamheid? En hoe ga je dit vertellen? Wij hebben een canvas ontwikkeld waarmee je je verhaal een stuk eenvoudiger kan vertellen. Kom je er niet uit? Wij helpen graag!
Update 10/10 de dag van de duurzaamheid, in gesprek met een goeroe.
Om onze conclusie te valideren hebben we een afspraak ingepland met een absolute goeroe op het gebied van duurzaamheid. Deze persoon, die liever anoniem wil blijven, kan zich volledig vinden in de conclusie die wij trekken. ‘’Mensen die niet oprecht zijn prik ik zo doorheen. Daarom voeg ik aan eerder genoemde people, planet, profit de 4e ‘p’ van passie toe.”
Duurzaamheid is niet moeilijk, maar je moet er goed over ‘voordenken’ niet nadenken. Welke bewuste keuzes maak je? Waarom doe je wat je doet? Doet het er echt toe? En hoe kan je situaties voorkomen.
‘’Duurzaamheid als businessmodel. Je ontkomt er haast niet meer aan. De meeste zijn commerciële trucjes. We moeten op zoek naar de échte verhalen, verhalen die er echt toe doen.’’
De mooiste opmerking vat het hele vraagstuk samen in 2 woorden: hoofd + hart. Daar gaat het om.