Als organisatie wil je voortgang zien in omzet, winst, naamsbekendheid en overige doelen. Logisch, anders weet je niet hoe het gaat met de organisatie. Deze voortgang wil je ook zien in de impact die je maakt met jouw missie.
De missie is het doel waarvoor jouw organisatie bestaat. Door de missie is je merk consistent en weet de doelgroep waar jij voor gaat en staat. Je merk wordt zo sterk en betekenisvol voor haar doelgroep.
Impact communicatie
Communiceren over de impact die je maakt is perfect voor je marketing. Doordat je transparant communiceert over je positieve en negatieve impact, wordt je gezien als betrouwbaar. De consument is namelijk steeds kritischer en bewuster. De wens voor organisaties die impact maken, transparant en persoonlijk zijn groeit nog altijd.
Bedrijven worden steeds vaker gezien als organisaties die verandering kunnen aanjagen. Volgens de consument zijn bedrijven namelijk wél in staat om het verschil te maken. Iets waar de overheid en ngo’s in de ogen van de consument minder in slagen.
Dit biedt kansen. Als marketingbureau met de missie om de nieuwe economie groter te maken dan de traditionele, kunnen we een sterke conclusie trekken. Consumenten zoeken dus merken die transparant communiceren en het verschil maken voor mens, milieu en economie. Het blijkt dus dat het worden van een merk wat écht ergens voor staat afhangt van de mate waarin de organisatie zich inzet voor haar missie en hierover communiceert op basis van haar kernwaarden.
Je missie als hoogste doel
Dit houdt dus wel in dat de missie echt het hoogste doel van de organisatie moet zijn en dat deze zich daar hard voor maakt. De missie van een organisatie kan namelijk niet zijn “zoveel mogelijk omzet” of “marktleider worden in gebied X”. Dit motiveert niet om fan te worden van een bepaald merk, omdat de missie altijd relevant moet zijn voor mens, milieu, economie en jouw doelgroep. Dus zoals Frankwatching het zegt: “Geen flinterdun Instagram-activisme dus, maar concrete acties en oplossingen”.
Het vertrouwen van je klant win je door te communiceren vanuit de vraag ‘waarom doe je wat je doet’. Het antwoord: je missie. En wat je doet om dit te bereiken.
Marketing uitingen die enkel gaan over de kwaliteit of geweldige service van jouw product of dienst ten opzichte van de concurrent, zijn niet overtuigend genoeg meer.
Keuzes maak je op basis van emoties en waarden. Marketing die hierop gebaseerd is, is dus ook de sterkste marketing. Zoals Steve Jobs zei: “Marketing is about values”.
Geschreven door: Wietse Voordes, marketingstrateeg.