De betekenis en belang van kernwaarden
Iedere ondernemer weet dat een bedrijf meer is dan alleen producten of diensten. Maar wat maakt jouw bedrijf uniek? Waar staat het voor? Het antwoord ligt in de kernwaarden van jouw bedrijf.
Het ontstaan van kernwaarden
Even een kort geschiedenislesje: Kernwaarden zijn in bedrijven namelijk niet nieuw. Historische handelsgiganten zoals de Oost-Indische Compagnie hadden al waarden die hun operaties begeleidden. Deze principes, hoewel ze niet expliciet gedefinieerd waren als ‘kernwaarden’, legden de basis voor het belang van een gezamenlijke bedrijfsfilosofie.
De Industriële Revolutie bracht een nieuw tijdperk van massaproductie en bedrijfsgroei met zich mee. In deze periode begonnen bedrijven zich te realiseren dat het hebben van een duidelijke set van ethische richtlijnen en waarden hen hielp onderscheiden van concurrenten. Dit leidde tot een grotere nadruk op bedrijfsethiek en het belang van bedrijfsprincipes.
Tegen de 20e eeuw begonnen grotere multinationals zoals IBM en Procter & Gamble het belang van kernwaarden in te zien als een middel om zowel interne als externe stakeholders te begeleiden en aan te spreken. De snelle globalisering en concurrentie benadrukten het belang van heldere en consistente waarden voor zowel werknemers als klanten. Het was in deze tijd dat bedrijven begonnen met het formeel documenteren van hun kernwaarden, vaak in hun jaarverslagen of interne communicatie. Deze waarden werden gebruikt om de bedrijfscultuur te vormen, strategische beslissingen te begeleiden en het imago van het bedrijf in de markt te bepalen.
En ook nu, zijn ze belangrijker dan ooit en worden ze gezien als een strategisch instrument voor het bouwen van sterke merken.
Waarom zijn kernwaarden belangrijk?
De geschiedenis herhaalt zich dus telkens weer. Hier zijn een aantal lessen uit te trekken, waarom kernwaarden de sleutel zijn tot succes.
Creëren van een bedrijfscultuur
Kernwaarden helpen bij het creëren van een unieke bedrijfscultuur. Ze zijn de lijm die medewerkers aan elkaar en aan het bedrijf bindt. Met duidelijke waarden kun je een omgeving creëren waarin mensen graag werken en bijdragen aan het succes van het bedrijf.
Begeleiden van besluitvorming
Stel je voor dat je voor een moeilijke beslissing staat. Wat als je een kompas had dat je de juiste richting op wijst? Dat is precies wat kernwaarden doen. Ze dienen als een gids voor het nemen van beslissingen die in lijn zijn met de identiteit en doelen van het bedrijf.
Aantrekken en behouden van medewerkers
Mensen willen werken voor bedrijven die waarden delen die zij belangrijk vinden. Door deze duidelijk te communiceren, trek je de juiste mensen aan en behoud je ze.
Consistentie in communicatie
Consistentie is de sleutel tot een sterk merk. En weet je wat helpt om consistent te zijn? Inderdaad, kernwaarden. Ze zorgen ervoor dat alle communicatie van het bedrijf, zowel intern als extern, op één lijn ligt.
Lees in onze blog “interview met Guido Verboom & Bart Joling over kernwaarden” meer praktische tips om kernwaarden te bepalen, over het implementeren en vertalen van kernwaarden naar beleid, normen en gedrag.
Voorbeelden van sterke kernwaarden
Denk eens aan bedrijven als Apple met “Innovatie” of Google met “Openheid”. Deze waarden weerspiegelen niet alleen wat deze bedrijven doen, maar ook hoe ze het doen.
Vind hier nog meer voorbeelden: ‘voorbeelden van kernwaarden’.
De basis voor alles wat je doet
Kernwaarden zijn dus niet zomaar mooie woorden. Ze zijn de essentie van jouw bedrijf, het hart en de ziel. Ze vormen de basis voor alles wat je doet en hoe je het doet. Dus neem de tijd om de kernwaarden van je bedrijf te bepalen en je zult zien dat ze de sleutel zijn tot langdurig succes.
Hulp nodig? Doe de kernwaardenscan of neem contact met ons op!