werkwijze.
Ons proces naar jouw succes.
Missiegedreven marketing werkt alleen als het gedragen wordt door de interne organisatie. De verbinding leggen tussen de interne en externe organisatie doen we door de missie, visie en kernwaarden te formuleren. Op deze manier vertel je intern en extern hetzelfde verhaal vanuit de kern van je organisatie. Dat is wat een merk sterk maakt.
Om dat te realiserenwerken we in co-creatie. Zie ons als de architect van het plan. De stok achter de deur. Facilitator in het behalen van jouw doelen. Op korte en lange termijn.
ZO PAKKEN WE HET AAN:

Intern en extern.
Intern beginnen is extern winnen. We zien marketing als geheel. Waarbij je intern en extern hetzelfde verhaal vertelt. Met als basis je missie, visie en kernwaarden. Hierdoor creëer je draagvlak bij al je medewerkers, klanten en andere betrokkenen.

Impact en commercie.
Er is nog nooit iemand geweest die op het sterfbed heeft gezegd "had ik maar meer winst gemaakt". Door de missie het centrale doel te maken, verdient de organisatie geld door positieve impact te maken. Hiermee worden organisaties merken die écht ergens voor staan. En gaan je impact en commerciële doelen hand in hand.

Hands-on strategen.
Plannen zijn alleen waardevol als ze worden omgezet naar taken en verantwoordelijkheden. Waarbij we abstracte zaken concreet maken en stap voor stap progressie boeken om de doelen van onze klanten te halen. Juist wanneer dit extra moeite en aandacht vraagt, dan staan we voor je klaar.
Het begin.
Tijdens een verdieping leren we elkaar kennen: wie is je organisatie? En hoe werken wij? We gaan op zoek naar de oorsprong en drive van de organisatie.Â
Ook kijken we naar wat er al is qua marketingstrategie (niemand houdt van dubbel werk). Het belangrijkste is om samen scherp te formuleren wat het exacte vraagstuk van jouw organisatie is. Wat lossen we met elkaar op? En hoe vertalen we dat naar doelen?
Dit krijg je in deze stap van ons:
- Formulering van jouw marketingvraagstuk: wat lossen we op met elkaar?
- Stakeholders overzicht: met wie heb je te maken?
- Oorsprong van de organisatie: wat is de intrinsieke motivatie?
- Oplevering van de verrassingsopdracht, we houden het graag en beetje spannend 😉
- Planning en vervolg: de grote lijnen en details zodat je precies weet wat je krijgt en waar je voor betaalt


Stap 1.
Middels een analyse van de marketingstrategie krijgen we een beeld van jouw organisatie en haar speelveld. Ook kijken we hier waar je nu staat en waar je naartoe wil.
Middels een interview gaan we op zoek naar de cultuur, structuur en processen. Ook gaan we op zoek naar de trends in jouw markt. We duiken in de data: hoe gedragen mensen zich op jouw website (Google Analytics)? Wat is het conversiepercentage? Tot slot bepalen we alvast de richting door naar het strategische doel van de organisatie te kijken.
Wat krijg van van ons?
- Marketingstrategie analyse intern
- Marketingstrategie analyse extern
- Conclusie op basis van de analyse
- Strategische doelen (met potlood)
Stap 2.
De behoefte van jouw doelgroep is een cruciaal puzzelstuk in missiegedreven marketing. Welke waarden vinden zij belangrijk in relatie tot jouw organisatie? Hoe maken zij de keuze voor een product of dienst in jouw branche? Wat doen je belangrijkste concurrenten? Het belangrijkste in deze fase is om erachter te komen wat de drijfveren van jouw klanten zijn.
In deze fase doen we een aantal interviews. Meestal met salesmensen, de directie en vooral met enkele klanten. Ook duiken we in de trends, de omvang van de doelgroep en wie jouw concurrenten zijn. Al deze informatie, vertalen we naar persona’s.
Wat krijg je van ons?
- Uitgewerkt doelgroep onderzoek
- Persona's (drijfveren en overtuigingen, gedrag on-/offline, drempels etc.)


Stap 3.
Sterke merken hebben een sterke identiteit. Hedendaagse merken combineren hun identiteit met een impactstrategie. Deze stap is cruciaal om onderdeel te worden van de nieuwe economie. Omdat je missie, visie en kernwaarden de verbindende factoren zijn van jouw interne en externe omgeving.
Middels interactieve strategiesessies bepalen we samen met jouw team de identiteit en de impactstrategie van jouw organisatie. Wij faciliteren dit proces. Omdat wij dit al voor vele andere organisaties hebben gedaan, tillen we jouw organisatie naar een hoger niveau. Dat beloven we.
Wat krijg je van ons?
- Missie, visie en kernwaarden
- Golden circle (what, how why)
- Unique Selling Points en merkbelofte
- Doelen voor 1, 2, 5 en 20 jaar
- Sustainable Development Goals
- Impactstrategie o.b.v. Theory of Change
Stap 4.
Identiteit en impact + markt en doelgroep = missiegedreven marketing. Als we de identiteit van jouw organisatie kennen én de behoefte van de doelgroep, is het tijd om de kern van jouw merk vorm te geven middels een creatief concept en content dat het hart van je doelgroep en medewerkers raakt.
Sterke merken, zoals Tony’s, Patagonia, Lego of Apple, doen allemaal ongeveer hetzelfde. Door consistent vanuit de kern(waarden) van de organisatie te communiceren raken ze de emotie van de doelgroep. En. Dat. Werkt.
Wat krijg je van ons?
- Het grote idee waar jouw organisatie om bekend wil staan (pay-off)
- Testen van het grote idee in de markt (online o.b.v. data)
- Contentstrategie, welke verhaal vertel je aan wie?
- Performancestrategie, zo bereik je jouw doelgroep


Stap 5.
We hebben de strategische keuzes intern en extern gevalideerd. Er is draagvlak intern en tractie extern. Maar alle plannen zijn waardeloos totdat ze worden uitgevoerd. Daarom zetten we de plannen om in taken en verantwoordelijkheden.
De implementatie begint nu. Wij pakken daarin de rol van procesbegeleider. We ondersteunen jouw team met specifieke kennis en ervaring. Praktisch gezien spreken we 2, 4 of 8 dagdelen per maand af met jouw marketingteam om de doelen te behalen. Hoe we dat exact gaan invullen, daar komen we gaandeweg het traject achter.
Eens per kwartaal hebben we een formele evaluatie. Welke progressie hebben we geboekt? Wat ging goed, wat ging minder goed? En wat zijn de prioriteiten van het volgende kwartaal? Dit vertalen we vervolgens weer naar taken en verantwoordelijkheden per persoon.
- Elke 3 maanden een kwartaalevaluatie
- Eens per week/maand spreken we fysiek of digitaal af met jouw team
- Specifieke planning voor de komende 3 maanden
- Eén systeem voor alle taken en informatie
- Dashboard met daarop een overzicht van de doelen
Wat een verhaal...
Je bent nu op de hoogte van ons proces naar jouw succes. Het klinkt misschien wat veel. Sommige stappen heb je wellicht al 100% voor elkaar. En dat is helemaal goed.Â
Wil jij missiegedreven marketing omarmen? Dan gaan we samen kijken wat jouw organisatie nodig heeft. Samen brengen we richting, structuur en overzicht aan zodat jouw marketingteam zelfstandig aan het werk kan.