Van Black Friday naar Green Friday, van gekte naar bezinning (Green Friday 2024)
Op vrijdagochtend 25 november 2023 is het wisselend bewolkt. Langzaamaan prikt de zon haar eerste zonnestralen door het wolkendek. De wind blaast zwak uit zuidelijke richting en klappert zachtjes tegen je ramen. Na het eerste bakje koffie kruip je om 08:30 achter je laptop: 37 ongeopende e-mails vliegen je om de oren. Paniek?!
MEDIAMARKT: 70% korting op alle elektronische apparaten ALLES
BOL.COM: 6+3 luiers GRATIS met KORTING
AMAZON: Bij elke bestelling 3 kandelaars en een paar wandelschoenen GRATIS
Profiteer nog SLECHTS 15 uur, 27 minuten en 15 seconden anders heb je SPIJT!
DEKBED-DISCOUNTER ALLES GRATIS!
Slechts een kleine (misschien iets overdreven) greep uit je dan overvolle mail- en spambox, maar de boodschap is meer dan duidelijk: het is wéér Black Friday. Bedrijven zijn de prijzen al weken aan het opvoeren om je vervolgens op deze zwarte vrijdag met belachelijke kortingen om de oren te kunnen slaan.Â
Vrijdag 24 november 2024 staat de volgende Black Friday gepland. Gaan we dit jaar weer ‘profiteren’ van deze belachelijke gekte, of gaan we het dit jaar echt anders doen? Wij pleiten voor deze laatste optie, allereerst al vanwege de negatieve impact die ermee gepaard gaat.
De totale negatieve impact van één Black Friday

De negatieve impact van Black Friday liegt er niet om: Ten Stripes had van 30.000 voor Christus tot en met 2023 kunnen bestaan en zo de Marketing 3.0 strategie van de Neanderthalers, de impact van de ijstijd, de customer journey van de mammoeten en de storytelling van Julius Caesar kunnen bepalen, en had in deze hele periode dezelfde hoeveelheid CO2 uitgestoten als één Black Friday. 429.000 ton CO2 om precies te zijn.
Als tegengeluid voor Black Friday is een aantal jaar geleden Green Friday geïntroduceerd, een concept wat per jaar meer aandacht en bijval krijgt. Maar wat is Green Friday precies? En wat is het verschil tussen Black Friday en Green Friday? Dat ontdek je op de rest van deze pagina!
Wat is het verschil tussen Black Friday en Green Friday?
Het verhaal van Black Friday is goed te vergelijken met het verhaal van de traditionele economie versus de Nieuwe Economie.

Het concept van Black Friday blijft een bijzonder verhaal. Om toch nog maar eens te benadrukken hoe bijzonder precies, schetsen we het voor je met de prijsweergave van de iPhone 11 rondom Black Friday in 2019. Hiervoor is het belangrijk om in gedachten te houden dat in 2019 Black Friday plaatsvond op 27 november.

Zoals je ziet is de prijs van de iPhone 11 een week voor en een week na Black Friday exact hetzelfde: €771. Het gekke gebeurt een dag voor Black Friday: de prijs van de iPhone 11 wordt met €33 verhoogd, om een dag later op Black Friday als aanbieding verkocht te worden.
Ook degene die niet echt warm of koud wordt van de negatieve impact van Black Friday (en die zijn er genoeg, 40% van ons geeft niks om duurzaamheid), raden we af om specifiek op Black Friday zijn of haar aankoop te doen. Puur op grond van klassiek economische redenen: het is geen aanbieding. Hou liever de prijs scherp in de gaten, en wacht af tot de prijs daadwerkelijk lager is dan voorheen, in plaats van te ‘profiteren’ van een schijnaanbieding.
Voorbeelden van Green Friday initiatieven in 2019 t/m 2022
Waar Black Friday steevast gebruikt wordt voor extreme (en dus niet eens hele goede) deals, staat Green Friday juist voor het zoeken van verbinding en bewustwording. En wij gaan jullie hier echt niet vertellen dat dit een initiatief is dat door Ten Stripes is bedacht. Dat is ook helemaal niet zo, vele groene initiatieven zijn ons namelijk (gelukkig) al voor geweest.
Denk bijvoorbeeld aan:
- Shoppen in het bos. Een initiatief van Treesforall dat de mogelijkheid geeft om op deze dag bomen te shoppen in het bos. Onder andere Dille en Kamille en Decathlon hebben dit initiatief gesteund vorig jaar.
- Ook GreenPeace heeft in 2020 al aangedragen om op deze dag nu eens voor duurzaamheid te kiezen en met meer respect voor het milieu door het leven te gaan.
- Daarnaast introduceerde IKEA vorig jaar ‘Bring back Friday’. Een initiatief om gebruikt meubilair een waardig tweede leven te geven.
Wat kun je doen om zelf bij te dragen aan Green Friday?
In de ideale wereld zou je naar aanleiding van deze blog de keuze voor het niet kopen op Black Friday al hebben gemaakt, in de praktijk gaat dat echter niet zo makkelijk. Consumenten willen nou eenmaal consumeren.
Om duurzaam en verantwoord consumeren iets makkelijker te maken, hebben we hieronder voor zowel bedrijven als consumenten een aantal laagdrempelige tips hoe je bijdraagt aan een succesvolle Green Friday in 2023!
Als bedrijf bijdragen aan Green Friday in 2023
We kunnen ons voorstellen dat jij je als ondernemer redelijk machteloos voelt op Black Friday. Concurrenten die hun producten 150x over de kop verkopen, leveranciers die een verwachte afzettoename van 500% afdwingen en consumenten die het alleronderste uit de kan willen halen.
Als je nagaat hoeveel korting, advertentiekosten, stress en paniek je zo kort voor de feestdagen als ondernemer beleeft, dan moet dat toch anders kunnen? En wat levert het nou echt op? Loyale klanten ga je er niet mee krijgen, en als de kosten de baten overschrijden, wat is het nut dan?
Stel: wij zijn je marketingbureau en we geven je op een gegeven moment het advies om exact hetzelfde te doen als al je concurrenten. Hopelijk ontsla je ons dan per direct, je snapt heel goed dat je je zo nooit onderscheidt van je concurrenten. Maar waarom zou je dan wel meedoen aan de ratrace die Black Friday heet?
De manier om je dit jaar te onderscheiden en tegelijkertijd een positieve impact te maken op mens, milieu en economie, is met een ijzersterke Green Friday campagne. Steek je hoofd boven het maaiveld uit, laat zien dat je voor meer staat dan alleen de korte termijn en vind de aansluiting met je doelgroep op persoonlijk niveau.
Als consument bijdragen aan Green Friday in 2023
Als consument is het belangrijkste dat jij je bewust wordt van wat je koopt. Hoeveel aankopen heb jij (impulsief) gedaan die nu ergens achter- of onderin de kast liggen te verstoffen? Wij zijn de eersten om toe te geven: het zijn er meer dan we willen toegeven.
Het gekke aan Black Friday is dat we weten dat we elk jaar weer gefopt worden met de ‘steeds beter wordende deals’. De eerste stap is al gemaakt wanneer jij als consument bewust wordt van de (negatieve) impact van je aankopen en jezelf de vraag stelt: ‘Heb ik dit wel echt nodig?’ . En als het antwoord ja is: koop het dan bij een Nieuwe Economie bedrijf
Hoe dragen onze klanten bij aan Green Friday?
Op het moment van schrijven weten we dat zelf ook nog niet. Wel weten we dat we onze klanten maar wat graag helpen met het neerzetten van een succesvolle Green Friday campagne, dus:
- Ben je klant van Ten Stripes en kun je niet wachten tot we hier contact met je over opnemen? Let us know! Wij hebben er zin in.
- Ben je geen klant van Ten Stripes, en lijkt jou een Green Friday campagne net zo waardevol en tof als wij dat vinden? Klik dan op de volgende knop.