Missiegedreven ondernemen, begin vandaag nog.
In Nederland houdt 78% van de consumenten tijdens het aankoopproces rekening met mens, milieu en economie. In Europa varieert dit tussen de 70% en 78%.”‘Ook beginnen met missiegedreven ondernemen? In deze blog vertellen we meer over waarom missiegedreven ondernemen wat voor jou is, wat het je oplevert en hoe je je business kunt vergroten door dit te communiceren.'”
Sustainable Brand Index
Mensen willen het goede doen
De reden dat twee derde van de consumenten aangeeft dat hun aankoopbeslissingen worden beïnvloed door mens, milieu en economie, is dat het gevoel om ‘iets goed te moeten doen voor de wereld‘ de laatste jaren erg versterkt is. Dit komt onder andere doordat dit onderwerp steeds meer in de berichtgeving over milieu impact. Daarnaast is het ook zo dat SDG Nederland in het zesde rapport de bedrijven oproept om een cruciale rol in te nemen voor het behalen van de klimaatdoelstellingen van de VN. Steeds meer bedrijven beginnen te volgen, dus waarom zou jij niet beginnen met missiegedreven ondernemen. Missiegedreven ondernemen houdt in dat de hele organisatie werkt vanuit één doel of missie, welke bijdraagt aan mens, milieu én economie. Sustainable Brand Index, Zesde Nationale SDG Rapportage.
Wat levert missiegedreven op?
Eelco Smit, Senior Director Sustainability bij Philips: “Het idee dat duurzaamheid geld kost en de winstgevendheid zal aantasten, is erg achterhaald. Van dat paradigma moeten we af. Het is gewoon niet waar. Kijk naar de duurzame merkenindex, maar ook naar de nichespelers – we komen op een punt waarop consumenten duurzame merken beginnen te belonen. ” Uit een onderzoek van Capgemini over duurzaamheid en de consumentenvoorkeur, blijkt dat bij 63% van de bedrijven de inkomsten verhoogd zijn door duurzaamheidsinitiatieven die bijdragen aan mens milieu en economie. Aantrekkelijkheid missiegedreven ondernemen.
Een ander goed voorbeeld dat missiegedreven ondernemen rendabel is, is Unilever’s Sustainable Living Brands. In 2018 groeide dit deel van het bedrijf met 69% sneller dan de rest van het bedrijf. Dit laat zien dat missiegedreven ondernemen steeds belangrijker wordt. Ook voor de interne cultuur binnen het bedrijf is missiegedreven ondernemen waardevol. Hieronder lees je daar meer over. Rendabiliteit missiegedreven ondernemen.
Interne productiviteit
Missiegedreven ondernemen speelt ook in op de interne situatie van het bedrijf. Zo blijkt dat als elke medewerker de missie draagt en zich daarvoor inzet, dit de productiviteit van de werknemers verhoogt. Een,
- Tevreden werknemer is 100% productief.
- Betrokken werknemer is 144% productief.
- Geïnspireerde werknemer door missie van het bedrijf is 225% productief.
Wanneer het je lukt om met jouw missie medewerkers te inspireren, dan ga jij de kern van missiegedreven ondernemen ontdekken. Het is belangrijk om dit soort successen te delen met je netwerk. Gebruik daarvoor missiegedreven marketing.
Productiviteit werknemers.
Missiegedreven marketing
Wil je echt uitblinken met missiegedreven ondernemen, dan kan missiegedreven marketing niet onderbreken. Missiegedreven marketing helpt jou het verhaal van missiegedreven ondernemen ijzersterk te communiceren, zodat mensen weten hoe jouw bedrijf bijdraagt aan mens, milieu en economie.
Hulp nodig?
Heb je moeite met missiegedreven ondernemen of het communiceren van jouw bijdrage aan mens, milieu en economie? Geen probleem dan staan onze marketing strategen voor jou klaar! Maak een afspraak.