Ga naar de inhoud
  • Werkwijze
  • Cases
  • Blogs
    • Missie en visie formuleren
    • Storytelling
    • Greenwashing
    • Marketingstrategie
    • Duurzaam consumentengedrag
    • Marketing 3.0
    • Duurzaam ondernemen
  • Impact
  • Over ons
    Over ons

    "Te klein om impact te maken? Ga eens met een mug slapen"

    Het team
    Manifest
  • Contact
Search
Close
Kennismaken?
Word fan

Duurzaam consumentengedrag.

Home | Goede Marketing verhalen | Duurzaam consumentengedrag
Index

Een duurzame samenleving kan onmogelijk saai zijn (whitepaper)

Plastic soep. We zijn te dik. Dierenleed. De wereld vergaat en jij moet hem redden…
Blablablabla…

Zijn we ondertussen niet een beetje beu van alle duurzaamheidsclaims van bedrijven? Weten we ondertussen niet al hoe het zit? Waarom kopen we niet met z’n allen massaal duurzaam in? En wat kan jij doen om het tij te keren?!

Op deze vragen geef ik in de whitepaper onderaan de pagina  antwoord. Niet vanuit een sociaal-maatschappelijk oogpunt maar met name vanuit een psychologisch perspectief.

Leestijd +/- 15 minuten. Ik hoop dat je de tijd wil investeren. 

46% wil wel maar doet niet…

Je kan een consument vragen of hij of zij duurzaam wil inkopen, dan geeft 46% aan dit te willen. En ze willen er dan zelfs meer voor betalen. Maar er bestaat in consumentengedrag een groot verschil tussen wíllen en dóen.

Logisch ook, want niemand zal tégen duurzaamheid zijn, maar het verschil zit hem in een keuze maken op basis van gezond verstand en een keuze maken op basis van ons aangeleerd gedrag.

Wat is (duurzaam) consumentengedrag?

Consumentengedrag geeft aan wat, hoe, waar, waarom, wanneer mensen iets kopen. Het is op het snijvlak van marketing, psychologie, antropologie, sociologie en economie. En beschrijft hoe mensen keuzes maken. En hoe daar op in te spelen.

Duurzaam consumentengedrag is een verdieping hierop. Waarom kopen mensen wel of geen duurzame producten? In de whitepaper geef ik antwoord op deze vragen. Snel lezen dus 😉

Een voorbeeld van consumentengedrag

Er is een product op de markt dat de wereld van het kleren wassen spectaculair verandert:

  • Het is goedkoper (79%);
  • Het is makkelijker (22%);
  • Het is sneller (78%);
  • En het is beter voor het milieu (234%).

Dit product bestaat en is vrij op de markt verkrijgbaar. En we kopen het slechts mondjesmaat. De redenen dat het niet net zo goed verkoopt als traditioneel waspoeder zijn bijvoorbeeld:

  • Het is (nog) niet bekend bij het grote publiek;
  • Het is niet verkrijgbaar bij de supermarkt op de hoek;
  • Men vertrouwt het product niet voldoende;
  • Men kent niemand in de directe omgeving is als influencer werkt.

Er is een veelvoud van factoren die (duurzaam) consumentengedrag bepaalt én waar we invloed op hebben. Als het lukt hier grip op te krijgen, dan kunnen we pas echt gas geven op de verkoop van duurzame producten/ alternatieven. Het model duurzaam consumentengedrag geeft een inzicht welke factoren meespelen bij het doen van een aankoop.

6 factoren in duurzaam consumentengedrag

In deze whitepaper beschrijven we vanuit een psychologisch perspectief waarom mensen doen wat ze doen. Om duurzaam consumentengedrag te stimuleren, helpt het om bewust te zijn van de volgende facturen die consumentengedrag beïnvloeden:

1. Het maken van keuzes gebeurt voor 95% onbewust
2. Positiviteit vs. negativiteit
3. In de flow raken
4. Storytelling
5. Sociale omgeving
6. Doelgroepen in duurzaam gedrag

Wat kan je verwachten van deze whitepaper?

Allereerst vind ik het belangrijk dat er geen (commerciële) drempel is om het te downloaden, je hoeft dus geen mailadres achter te laten. Eén druk op de knop is voldoende.

Daarnaast heb ik gebruik gemaakt van verschillende academische bronnen (en zelfs een nobelprijswinnaar) waarbij gekozen is om vanuit een psychologisch perspectief consumentengedrag te benaderen. Dit in combinatie met voorbeelden uit de eigen praktijk en stuk visie vanuit mijzelf.

Is dit dan de heilige graal? Ik denk het wel, maar dat is uiteindelijk aan jezelf. Download de whitepaper hieronder en veel plezier met lezen.

Leestijd +/- 15 minuten. Ik hoop dat je de tijd wil investeren.

Directe download, zonder mailadres.

Download whitepaper

Index

Benieuwd hoe we jou kunnen helpen?

Direct advies

Gratis advies en geen verplichtingen. 

Meer weten over Duurzaam consumentengedrag?

Neem dan gerust contact op met Ten Stripes
  • E-mail: goedverhaal@tenstripes.nl
  • Telefoon: 050 211 38 89
Neem contact op

Ten Stripes

Missie gedreven marketingbureau

Bekijk ook deze goede verhalen.

We kunnen jou alleen goed helpen als we zelf op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen op marketinggebied. Daarom duiken we regelmatig de boeken weer in, steeds op zoek naar nieuwe ontwikkelingen in marketingland. De theorie maken we ons eigen. En dat kun jij vervolgens weer lezen in onze blogs.

Terug naar alle blogs

Directe download, zonder mailadres.

Download whitepaper
  • Algemene voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid 

Middels missiegedreven marketing, creëren we samen, stap voor stap, de sterkste merken die écht ergens voor staan.

  • Atoomweg 2H (klik voor Google Maps)
  • 9743 AK Groningen
  • KVK 71582800
  • BTW NL858771871B01
  • Deze website draait op een groene server

5.0

 5/5

Direct naar.

  • The Impact Project
  • Werkwijze
  • Marketing 3.0
  • Kernwaarden
  • Missie en visie
  • Greenwashing

Downloads

  • Whitepaper consumentengedrag
  • Impact jaarverslag 2021

Wij werken aan de volgende SDG's.

Onze partners.

Logo B-Corp x Ten Stripes
  • Website gerealiseerd door Multiplus Online

Index

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

Direct advies

Gratis advies en geen verplichtingen. 

Word fan!

Hé, jij daar! Wat leuk dat je op onze fanpagina kijkt. Wil je weten wat fan zijn inhoudt? Zit je erover na te denken om officieel Ten Stripes fan te worden? Of ben je gewoon nieuwsgierig wie onze fans zijn?

Ten Stripes Fans
Waarom fan worden?
  • Je word lid van onze community
  • Mee sparren over de ontwikkelingen binnen Ten Stripes
  • Een extra nieuwsbrief, speciaal voor onze fans