Een duurzame samenleving kan onmogelijk saai zijn (whitepaper)
Plastic soep. We zijn te dik. Dierenleed. De wereld vergaat en jij moet hem redden…
Blablablabla…
Zijn we ondertussen niet een beetje beu van alle duurzaamheidsclaims van bedrijven? Weten we ondertussen niet al hoe het zit? Waarom kopen we niet met z’n allen massaal duurzaam in? En wat kan jij doen om het tij te keren?!
Op deze vragen geef ik in de whitepaper onderaan de pagina antwoord. Niet vanuit een sociaal-maatschappelijk oogpunt maar met name vanuit een psychologisch perspectief.
Leestijd +/- 15 minuten. Ik hoop dat je de tijd wil investeren.
46% wil wel maar doet niet…
Je kan een consument vragen of hij of zij duurzaam wil inkopen, dan geeft 46% aan dit te willen. En ze willen er dan zelfs meer voor betalen. Maar er bestaat in consumentengedrag een groot verschil tussen wíllen en dóen.
Logisch ook, want niemand zal tégen duurzaamheid zijn, maar het verschil zit hem in een keuze maken op basis van gezond verstand en een keuze maken op basis van ons aangeleerd gedrag.

Wat is (duurzaam) consumentengedrag?
Consumentengedrag geeft aan wat, hoe, waar, waarom, wanneer mensen iets kopen. Het is op het snijvlak van marketing, psychologie, antropologie, sociologie en economie. En beschrijft hoe mensen keuzes maken. En hoe daar op in te spelen.
Duurzaam consumentengedrag is een verdieping hierop. Waarom kopen mensen wel of geen duurzame producten? In de whitepaper geef ik antwoord op deze vragen. Snel lezen dus
Een voorbeeld van consumentengedrag
Er is een product op de markt dat de wereld van het kleren wassen spectaculair verandert:
- Het is goedkoper (79%);
- Het is makkelijker (22%);
- Het is sneller (78%);
- En het is beter voor het milieu (234%).
Dit product bestaat en is vrij op de markt verkrijgbaar. En we kopen het slechts mondjesmaat. De redenen dat het niet net zo goed verkoopt als traditioneel waspoeder zijn bijvoorbeeld:
- Het is (nog) niet bekend bij het grote publiek;
- Het is niet verkrijgbaar bij de supermarkt op de hoek;
- Men vertrouwt het product niet voldoende;
- Men kent niemand in de directe omgeving is als influencer werkt.
Er is een veelvoud van factoren die (duurzaam) consumentengedrag bepaalt én waar we invloed op hebben. Als het lukt hier grip op te krijgen, dan kunnen we pas echt gas geven op de verkoop van duurzame producten/ alternatieven. Het model duurzaam consumentengedrag geeft een inzicht welke factoren meespelen bij het doen van een aankoop.
6 factoren in duurzaam consumentengedrag
In deze whitepaper beschrijven we vanuit een psychologisch perspectief waarom mensen doen wat ze doen. Om duurzaam consumentengedrag te stimuleren, helpt het om bewust te zijn van de volgende facturen die consumentengedrag beïnvloeden:
1. Het maken van keuzes gebeurt voor 95% onbewust
2. Positiviteit vs. negativiteit
3. In de flow raken
4. Storytelling
5. Sociale omgeving en kernwaarden
6. Doelgroepen in duurzaam gedrag
Wat kan je verwachten van deze whitepaper?
Allereerst vind ik het belangrijk dat er geen (commerciële) drempel is om het te downloaden, je hoeft dus geen mailadres achter te laten. Eén druk op de knop is voldoende.
Daarnaast heb ik gebruik gemaakt van verschillende academische bronnen (en zelfs een nobelprijswinnaar) waarbij gekozen is om vanuit een psychologisch perspectief consumentengedrag te benaderen. Dit in combinatie met voorbeelden uit de eigen praktijk en stuk visie vanuit mijzelf.
Is dit dan de heilige graal? Ik denk het wel, maar dat is uiteindelijk aan jezelf. Download de whitepaper hieronder en veel plezier met lezen.
Leestijd +/- 15 minuten. Ik hoop dat je de tijd wil investeren.