Wat is de gemene deler van alle mensen binnen jouw bedrijf? En welke waarden wil je uitstralen naar (toekomstige) medewerkers en (potentiële) klanten? Om op korte en lange termijn beslissingen te maken die passen bij jouw bedrijf en zo op een verantwoorde manier te groeien, moet je deze vragen kunnen beantwoorden. Hoe je dat doet? Met kernwaarden!
Lees meer over de betekenis en het belang van kernwaarden op onze specifieke pagina ‘Wat zijn kernwaarden?‘.
Kernwaarden van je bedrijf bepalen
De kunst van het bepalen van je kernwaarden is om uit te vinden wat de essentie van je bedrijf is. Wat zijn de diepgewortelde overtuigingen en principes die jouw bedrijf leiden?
Dit is echter geen exacte wetenschap, het is een proces waarin alle medewerkers meegenomen moeten worden. Want met de inzichten van je medewerkers kun je tot authentieke waarden komen, die zowel overeenkomen met de persoonlijke waarden van je medewerkers, als met de missie en visie van je bedrijf.
‘Duurzaamheid’ kan bijvoorbeeld een kernwaarde zijn van je bedrijf, zonder dat elk individu een zogenaamd ‘geitenwollen sokken’ type is. Het gaat er namelijk om dat je medewerkers de kernwaarde duurzaamheid kunnen en graag willen omarmen in hun werkzaamheden.
Een ander voorbeeld is ‘maatschappelijke betrokkenheid’ of ‘persoonlijke aandacht’. De persoonlijke kernwaarden van je medewerkers vallen voor een groot deel altijd samen met de feitelijke kernwaarden van je bedrijf.
Maar hoe bepaal je deze kernwaarden dan precies? Hiervoor hebben we wat tips voor je op een rijtje gezet: ‘4 tips om de kernwaarden van je bedrijf te bepalen’.
Bij Ten Stripes werken we samen met de kernwaardenscan, om kernwaarden te bepalen. Zo betrekken we iedereen, op basis van onderzoek, bij het definiëren van de kernwaarden van jouw bedrijf.
Kernwaarden in de praktijk
In de praktijk moeten kernwaarden duidelijk en beknopt zijn geformuleerd. Ze moeten gemakkelijk te begrijpen en te communiceren zijn. Wij zijn van mening dat elke bedrijf drie kernwaarden zou moeten hebben.
Heel praktisch gezien, zijn drie kernwaarden makkelijk te onderhouden voor iedereen binnen het bedrijf. Daarnaast kun je met drie kernwaarden een goede balans zoeken tussen de waarden binnen je bedrijf. Een balans tussen taakgericht en mensgericht bijvoorbeeld.
Bij minder dan drie kernwaarden wordt het lastig om duidelijk te maken wat je bedrijfscultuur precies typeert. En wanneer je er bijvoorbeeld tien kiest, kunnen ze allemaal wel bij je bedrijf passen, maar hoe belangrijk zijn ze dan nog? Het aantal waarden telt dus ook mee.
Bovendien is alleen het ‘’hebben’’ van kernwaarden niet genoeg. Het is belangrijk om ze ook uit te werken. Klantgerichtheid is als kernwaarde een goed begin, maar het voegt pas echt waarde toe aan je bedrijf wanneer je er lading aan geeft. Door bijvoorbeeld “elke medewerker de ruimte te geven om elke week iets speciaals te doen voor je klanten”, maak je de kernwaarde uniek.
Daarnaast is het implementeren van je kernwaarden net zo belangrijk als het bepalen ervan. Hier lees je hoe je dit het beste kunt doen.
Het effect van kernwaarden
Zoals we hierboven al schreven: kernwaarden zijn ontzettend belangrijk en kunnen verschillende positieve effecten hebben op een bedrijf.
Een missie, visie en kernwaarden die elkaar ondersteunen en versterken, verbinden de mensen binnen je bedrijf. Bovendien maken ze duidelijk wat je bedrijf wil bereiken (missie en visie) en waarom je dit wil (kernwaarden). Je legt hiermee de basis van je bedrijfscultuur, waar potentiële medewerkers ook op aan kunnen haken.
Daarnaast bieden kernwaarden een kader voor de besluitvorming binnen je bedrijf. Bij elk besluit dat jij of een van je medewerkers maakt, kun je je afvragen: “is deze keuze in lijn met de waarden van mijn bedrijf”? Hiermee maakt iedereen niet alleen weloverwogen keuzes, de keuzes die je maakt ondersteunen ook nog eens de langetermijndoelen van je bedrijf.
Al met al zullen kernwaarden dus je bedrijfscultuur versterken. Ze creëren een gedeeld begrip en bieden richting in je bedrijf, wat een goede samenwerking en betrokkenheid van je medewerkers vergroot. En daarbovenop zijn intrinsiek gemotiveerde en geïnspireerde medewerkers ook nog eens 225% productief.
Voorbeelden van kernwaarden
Kun je je nog niet helemaal voorstellen hoe kernwaarden precies geformuleerd zijn? Bekijk hieronder een paar voorbeelden van veelvoorkomende kernwaarden. Of check hier een volledige lijst met verschillende voorbeelden van kernwaarden.
- Authenticiteit
- Duurzaamheid
- Gedrevenheid
- Integriteit
- Innovativiteit
- Klantgerichtheid
- Kwaliteit
- Respect
- Samenwerking
- Verantwoordelijkheid
- Zorgzaamheid
Kernwaarden bepalen met Ten Stripes
Even op een rijtje, kernwaarden zorgen er dus voor dat:
- Het duidelijk is waar je bedrijf voor staat, ook als de markt verandert;
- De idealen van je bedrijf bekend zijn;
- De identiteit van je bedrijf duidelijk is;
- Je bedrijf handvatten heeft bij het maken van keuzes en beslissingen;
- En je nieuwe mensen aantrekt die passen bij je bedrijfscultuur.
Wij zijn overtuigd van de Marketing 3.0 filosofie, geïntroduceerd door marketinggoeroe Philip Kotler. Deze filosofie gaat uit van een sterke identiteit, gebaseerd op een inspirerende missie, visie en kernwaarden. Hierdoor ontstaat een fantastisch verhaal waar potentiële klanten zich aan kunnen en willen verbinden.
Om de identiteit van jouw bedrijf vast te kunnen stellen, hebben we interactieve strategische sessies ontwikkeld. In deze sessies doen we onder andere een kernwaardenoefening.
Op basis van de input uit de sessie, gaan wij intern flink sparren totdat we, na bloed zweet en tranen, het eens zijn over drie kernwaarden (met lading!) die perfect bij je bedrijf passen. Zo krijgen wij dus een duidelijk beeld van waar jouw bedrijf voor staat, welke richting jullie op willen en zo hebben jullie alles ook weer scherp voor de bril.
Dit hebben we al voor veel klanten gedaan die nog geen (duidelijke) kernwaarden bepaald hadden. Met enkele van de volgende kernwaarden als resultaat:
- Circulair Friesland: Bezieling, Positief en Optimistisch
- War Child: Impact, Creativiteit en Integriteit
- Coinranking: Digitaal Leiderschap, Speels, Gelijkheid
- Instituut CAM: Zingeving, Energiek, Krachtig
- Scandinavische Woonwinkel: Klantgericht, Deskundig, Betrouwbaar
Ben je geïnspireerd geraakt en wil je zelf alvast nadenken over welke kernwaarden bij jouw bedrijf passen? Doe de kernwaardenscan!