Maatschappelijk verantwoorde marketing
Marketing 3.0. Het volgende niveau in marketing volgens marketinggoeroe Philip Kotler. Klanten willen zich betrokken voelen bij merken, het gevoel hebben dat ze ergens bij horen. Het idee hebben dat ze een verschil maken door te kiezen voor jouw bedrijf. Naast het kopen van producten en diensten, moeten die producten en diensten dus ook een bijdrage leveren aan een betere wereld.
Bedrijven kunnen dit realiseren door hun kernwaarden sterker en bewuster te laden. Niet alleen in hun communicatie, maar ook in het gedrag van het management, de aandeelhouders, medewerkers en channelpartners.
In dit artikel nemen we je mee in de basisbeginselen van marketing 3.0.
Het doel van marketing 3.0
Marketing 3.0 gaat over de wereld verbeteren met een rendabel concept, waarbij de menselijke maat centraal staat.
Waarin verschilt marketing 3.0 van normale marketing?
In het onderstaande tabel kun je zien hoe marketing zich heeft geëvolueerd de afgelopen eeuw.
De uitdaging van marketing 3.0
Tegenwoordig zijn 42% van de mensen sceptisch tegenover de Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)-claims van bedrijven. In 2017 was dat 38%. Een groei van 10% in sceptici toont aan dat men kritischer wordt op bedrijven die claimen een positieve impact te hebben op mens en milieu. Vaak worden deze claims gezien als ‘commercieel trucje’, of zogenaamde ‘greenwasher’. Door de stijgende populariteit van marketing 3.0 zal de sceptische houding ook sterker toenemen.
Een oplossing hiervoor is door zijn eenvoud tegelijkertijd superlastig. Deze twee factoren zullen echter wel het succes van marketing 3.0 bepalen.
- Oprechtheid. Komen jouw aspiraties van duurzaam ondernemen uit de kern van je bedrijf? Heeft de hele organisatie een sterk gevoel bij de acties die jullie ondernemen om de wereld beter te maken?
- Transparantie. Mensen willen bewijs zien voor hetgeen jij pretendeert, om te zien of dat ook feitelijk klopt. Hoe maakt je voor een gemiddelde consument in één opslag duidelijk dat hetgeen je doet ook echt goed doet? En hoe rapporteer je die resultaten in je jaarrekening?
De basis van marketing 3.0
Missie
Welke bijdrage lever jij aan de wereld? Waarom wordt jouw organisatie daar gelukkig van? Waar beginnen je ogen van te glinsteren? In welke mate is het hele bedrijf op de hoogte van jullie missie?
Een missie mag groots en meeslepend zijn, maar moet relevant zijn voor de business waarin je werkt, activerend zijn en flink inspireren.
Visie
Hoe zorg je ervoor dat je je missie gaat realiseren?
Een visie moet sterk zijn, een duidelijke richting geven aan hoe je je doelen gaat halen. Welke veranderingen zie je in de behoeften, wensen en gedragingen van je klanten?
Kernwaarden
Waar staan jullie voor als bedrijf? Welke gemene delers hebben jullie? Wat zijn de aller-, aller-, allerbelangrijkste?
Waaruit blijkt dat? Zijn de kernwaarden verweven in het dagelijkse gedrag van leidinggevenden en medewerkers?
Doelstellingen koppelen aan SDG’s
De VN heeft 17 doelstellingen geformuleerd die de wereld een betere plek moeten maken in 2030. Deze doelen worden SDG’s (Sustainable Development Goals) genoemd. Om aan de grondgedachte van duurzaam ondernemen (people, planet, profit) te voldoen, geeft het veel richting om jouw bedrijfsdoelen direct te koppelen aan één of meerdere SDG’s.
Wil je verder de diepte in?
De diepte in?.
Lees hier meer interessante artikelen over marketing 3.0.
Wil je nog verder de diepte in?
Bart geeft regelmatig lezingen over marketing 3.0 Daarnaast brengen wij het elke dag in de praktijk. En we delen onze kennis graag. Waar wacht je nog op?
Â