A/B test: welke afbeelding werkt beter?
De A/B test:
Vorige week hebben we je op onze social media kanalen een vraagstuk voorgelegd. Wij hebben een A/B test ingezet, en aan jou de vraag welke het beste zou presteren. A of B?
Het ging om deze test:
Â
Drumroll…
De herfstige variant A heeft gewonnen! Met een lager bounce percentage (-10%), meer pagina’s per sessie (+33%) én een langere sessieduur heeft de herfst de zomer op alle fronten afgetroefd.
Waarom was A beter?
In veel sectoren is seasonality een belangrijke factor in de resultaten. Om te kijken of de sfeer van een seizoensgebonden afbeelding invloed heeft op het aantal paginaweergaven en het bouncepercentage hebben we het afgelopen seizoen een herfstige foto A/B getest tegenover een zomerse afbeelding. Hoewel onze hypothese was dat een zomerse afbeelding meer tot de verbeelding spreekt en dus betere resultaten op zou leveren, heeft de herfst deze ronde toch gewonnen.
Volgende stappen
Testen is nooit klaar, want het kan altijd beter – dat zeiden we de vorige keer ook. Met een goede structuur in je testwerk, kun je elke keer een nieuw stukje tegen elkaar testen. Voor ons zijn de volgende stappen nu om de seizoensgebonden afbeeldingen per seizoen door te blijven testen. Om er zo voor te zorgen dat we op elk moment van het jaar de beste afbeelding kunnen gebruiken. Wist je dat je met liquid content ook de afbeeldingen dynamisch kunt inladen? Zo kun je triggers instellen die een andere afbeelding laten zien wanneer het bijvoorbeeld regenachtig is, onder de 0 graden of juist boven de 25. Zo leuk…