Tone of voice: praat jouw bedrijf al?
Men zegt wel eens: ‘een beeld zegt meer dan duizend woorden’. Niets is minder waar. Maar toch is wel écht het zo: wanneer het aankomt op jouw bedrijf, moet de wisselwerking tussen het beeld en het geschreven woord een mooie weg vinden in de tone of voice. De tone of voice van jouw bedrijf betreft namelijk niet alleen het geschreven woord; ook de foto’s, afbeeldingen, grafische aspecten en lettertypes zijn onderdeel van jouw tone of voice. Het geeft een stem aan de merkpersoonlijkheid van jouw bedrijf.
Wat is de tone of voice eigenlijk?
De tone of voice is de daadwerkelijke stem van jouw bedrijf. Het is de manier waarop jij communiceert naar je (potentiële) klanten. Dus, hoe jouw bedrijf praat. De tone of voice kun je goed gebruiken om een écht en uniek karakter aan jouw bedrijf te binden. Elk bedrijf is weer anders en daarbij hoort ook een unieke, eigen tone of voice.
Waarom moet mijn bedrijf praten dan?
Je zult je misschien afvragen waarom jouw bedrijf nou zo nodig een stem moet hebben. Nou, het belang van de tone of voice ligt niet alleen in het vinden van een mooi karakter van je bedrijf. Het is ook een fantastische manier om voor je klanten een duidelijk beeld te schetsen van wie jij bent en hoe je communiceert.
Als jij je tone of voice goed en sterk naar buiten brengt, geeft dat voor je klanten een duidelijk beeld van wie je bent als organisatie en wat ze kunnen verwachten. Kijk maar eens naar merken om je heen. Hoe stralen zij hun tone of voice uit? Hoe spreken zij hun klanten en partners aan?
Hoe kun je dan de juiste tone of voice vinden dan?
De tone of voice van jouw merk of bedrijf kun je vinden op allerlei manieren. Zoals eerder gezegd: het hangt af van jouw bedrijf welke toon relevant is voor jou of welke insteek je moet pakken.
Je kunt bijvoorbeeld de volgende vragen stellen om erachter te komen wat bij jouw bedrijf past:
- Wil je informeel overkomen of juist wat zakelijker?
- Wil je een hoog leesniveau of juist een wat lager leesniveau?
- Wil je een academische toon of juist meer toegankelijk?
- Ben je gepassioneerd of kalm?
Voor elk bedrijf is dit weer anders. Een eerste stap is om deze vragen aan jezelf te stellen. Vervolgens is het ook belangrijk om te bepalen vanuit welk perspectief je de tone of voice wilt laten komen. Wil je dat het managementteam spreekt voor de organisatie of wil je juist dat de medewerkers van het bedrijf ook meedenken (en meevoelen) met hoe je de organisatie laat uitspreken?
Wat eigenlijk net zo belangrijk is als dit interne perspectief, is hoe je wilt overkomen naar de buitenwereld. Wat is jouw doelgroep en hoe spreek je deze het beste aan? Wellicht wil jij wel een bepaalde toon aanslaan omdat je dan een bepaalde doelgroep aanwakkert. Of misschien wil je juist een andere toon aanslaan om een groep uit te sluiten – organisaties of consumenten die je er niet bij wilt hebben.
De manier van communiceren heeft een sterke invloed op hoe jij met klanten om gaat maar heeft ook een groot deel te maken met succes. Het opbouwen van een consistente en goede tone of voice heeft een belangrijke impact op het succes van jouw bedrijf.
Hoe gebruik je die stem dan?
Je kunt op verschillende manieren de tone of voice doorvoeren in je bedrijf. Je zou bijvoorbeeld door middel van foto’s een bepaalde mate van formaliteit of juist informaliteit kunnen uitstralen.
Kijk maar naar Ten Stripes:
Daarnaast kun je ook door middel van het geschreven woord de tone of voice natuurlijk uitwerken. Dit kun je doen in blogs, socials, website – overal waar tekst is eigenlijk! Thema’s die horen bij je tone of voice en de schrijfstijl zijn natuurlijk vanzelfsprekende manieren om je je stem uit te dragen. Maar je kunt ook kijken naar de handtekening van je mailbox bijvoorbeeld. Als je “groetjes!” of “joe!” of juist “met hartelijke groeten” gebruikt dan geef je daarmee ook een duidelijke toon aan.
Voorbeelden van juiste tone of voice gebruik
Coolblue
Een aantal andere mooie voorbeelden zijn van bijvoorbeeld Coolblue en Groupon. Coolblue is heel erg duidelijk in hun eigen tone of voice. Zij gebruiken veel woordgrapjes en klantvriendelijkheid straalt bij hun uit alles wat ze doen. Of het nou afbeeldingen zijn, de persoon die wasmachines komt brengen of de email die je ontvangt nadat je een aankoop hebt gedaan. De tone of voice van Coolblue komt in alle elementen weer terug.
Groupon
Groupon is een ander mooi voorbeeld van een sterke tone of voice. Groupon kan namelijk door middel van prachtige verhalen een beleving omschrijven. Deze verhalen dragen bij aan het aanspreken van de fantasie van mensen om bijvoorbeeld een getaway te boeken in een romantische plaats in een sterrenkubus.
Op wat voor manieren kan ik dit zelf doen?
Er zijn talloze manieren waarop je de tone of voice niet alleen kunt doorvoeren maar ook op unieke manieren kunt uitdragen. Als we Coolblue nou weer eens als voorbeeld nemen, hun brand personality is overduidelijk gericht op service. Deze vind je niet alleen terug in de site, maar ook in de winkels. Zodra je binnenkomt staat er iemand klaar om jou de weg te wijzen. Mensen zijn altijd vriendelijk en helpen je op weg.
Wat past er bij jouw merk? Hoe wil jij je klanten aanspreken? De vragen die een stukje naar boven staan zijn een mooi begin punt.
En hoe doen we dat met Ten Stripes?
Bij Ten Stripes zijn we gedreven, zorgzaam en authentiek – dat zijn onze échte kernwaarden en die kun je ook daadwerkelijk vinden in onze mensen en in onze diensten. Hierbij hoort ook natuurlijk een aansluitende tone of voice. We houden van het enthousiasme van onze medewerkers, van de reuring en de humor. Maar, we zijn ook zakelijk en krijgen onze shit voor elkaar met data.
Onze eigen tone of voice is daarom ook een combinatie van deze twee, soms contrasterende, elementen: corporate rebels.
We weten waar we het over hebben en we geloven daar ook in. Dit doen we met een enorme bult aan enthousiasme, energie en eerlijkheid. Om dit over te brengen zijn we ook een beetje rebels. Want het is heerlijk om tegen de norm aan te schoppen en ervoor te zorgen dat de Nieuwe Economie groter wordt dan de traditionele. Want dat is uiteindelijk onze missie.
Bij Ten Stripes brengen we het verhaal van jouw bedrijf tot leven. Jouw tone of voice speelt daarin een cruciale rol. Als impactmarketingbureau kunnen wij jou helpen om je bedrijfsstem te vinden en die daadwerkelijk te laten praten. Als je ook zo’n mooie stem wilt vinden, plan dan meteen een gesprek in met Bart.