A/B test: "Stucwerk" of "Stuc muren"?
De A/B test:
Vorige week hebben we je op onze social media kanalen een vraagstuk voorgelegd. Wij hebben een A/B test ingezet, en aan jou de vraag welke het beste zou presteren. A of B?
Het ging om deze test:
Drumroll…
De oorspronkelijke tekst (A) deed het al bijzonder goed, maar B ging er toch echt nog boven. Met een CTR van 10.3% won deze advertentietekst. Dus we hebben een winnaar!
Waarom was B beter?
Had jij het goed? Voor ons speelde mee dat stucwerk een lastig te herkennen woord is, terwijl mensen eerder zoeken naar “Stuc” op Google. Wanneer het woord dat je zelf intypt, ook meteen tussen de resultaten staat, wordt je oog daar sneller naar getrokken. Stuc Muren bekt dan misschien wel niet zo lekker, maar het presteert dus wel beter dan “Stucwerk”.
Volgende stappen
Testen is nooit klaar, want het kan altijd beter. Met een goede structuur in je testwerk, kun je elke keer een nieuw stukje tegen elkaar testen. We zouden kunnen besluiten dat dit nu de beste eerste headline is, en doorgaan met een ander stukje van de advertentie. De lichter gekleurde tekst aanpassen, of afwijkende symbolen erin verwerken.
We kunnen ook de minst presterende advertentie weggooien, en er een andere tegenover zetten met weer een andere eerste regel tekst. Zo maken we eerst de headline perfect, en gaan dan pas verder met de rest. Volgens de regel “grote stappen, snel thuis” beginnen wij altijd met het laaghangend fruit, want zo heeft de klant het snelst een goede advertentie. Later kunnen we de laatste procentjes er nog bij sprokkelen.