SEO met een vleugje magie
Search Engine Optimization, SEO, werkt. Hoeven we niet ingewikkeld over te doen, SEO heeft zich meer dan bewezen en doet dat nog altijd. SEO is voor de vindbaarheid van je websites of shop van essentieel belang. Maar heel eerlijk, SEO is heel stiekem ook een beetje saai.
Dus hoe zorg jij er nou voor dat je niet alleen vindbare teksten schrijft, maar teksten die ook nog eens leuk zijn om te lezen? Door een vleugje magie toe te voegen. Maar wat die magie precies is, houd ik nog even voor mezelf. Wat is ook al weer het spreekwoord? Eerst het zuur, dan het zoet. Toch? Anyway, here we go!
SEO, de basis
Om jou lekker op gang te helpen, hebben we dit template ontwikkeld. Deze vul je in voordat je begint met schrijven, zodat de structuur van je tekst staat. Laten we samen eerst eens door de SEO-zure appel heen bijten en beginnen met de basis.
Keywords
Dit zijn woorden en zinnen in jouw tekst die er voor zorgen dat bezoekers op jouw site komen. Zorg er dus voor dat je vooraf goed nadenkt en onderzoek doet welke keywords jou het meeste bezoek bezorgen.
Title
Een title tag is een HTML-element met als doel om het onderwerp van een webpagina op te sommen en is belangrijk voor gebruiksvriendelijkheid en organische vindbaarheid (SEO) van de webpagina. De title tag is zichtbaar op zoekresultatenpagina’s (SERP) in zoekmachines, in de balk van de browser en op sociale media-platformen wanneer een webpagina gedeeld wordt.
Description
De meta description is een korte samenvatting van de inhoud van de website, van maximaal 155 karakters. Zoekmachines tonen deze tekst in de zoekresultaten wanneer de ‘zoekzin’ is verwerkt in de beschrijving. Je begrijpt dat optimalisatie van de meta description ontzettend belangrijk is voor de SEO van jouw pagina of website.
H1 en H2
De H1-kop is in feite de titel van je website. En wanneer we de H1-kop als titel van het boek beschouwen, kun je een H2-kop als hoofdstuktitel van het boek zien. Goede koppen zijn vooral belangrijk voor de leesbaarheid van je tekst en zijn in mindere mate van invloed op de algemene SEO-vindbaarheid.
Afbeeldingen
SEO voor afbeeldingen wordt steeds belangrijker en kan veel extra bezoekers opleveren. Om daar daadwerkelijk in te slagen is het belangrijk op de volgende zaken te letten:
- Omringende tekst: laat het zoekwoord terugkomen in de tekst om het plaatje.
- Bestandsnaam: gebruik het zoekwoord in de bestandsnaam, zonder andere zoekwoorden.
- Grootte: gebruik grote afbeeldingen van goede kwaliteit.
- Verhouding: gebruik de meest gangbare verhoudingen zoals 4:3 of 16:10.
- Alt-tekst: plaats het zoekwoord in de alt-tekst (= de tekst die de zoekmachine vertelt waar de afbeelding over gaat), zonder andere overbodige tekst.
- Toegang voor Google: zorg ervoor dat de zoekmachines de plaatjes van jouw website goed kunnen indexeren.
- Originaliteit: de afbeelding moet verschillen van andere afbeeldingen. Mijd stockafbeeldingen die al op 1679 andere sites worden gebruikt.
En er zijn nog een paar extraatjes om rekening mee te houden ten aanzien van afbeeldingen. Dikke tips!
- Gebruik je afbeelding meerdere keren op je site.
- Plaats op je website meerdere links naar de afbeelding met een goede linktekst.
- Laat het zoekwoord terugkomen in de title tag en URL van de pagina waar de afbeelding op staat.
CTA
Jij wil dat bezoekers van je website tot actie overgaan. Of je ze nu wil verleiden iets te kopen of verder te laten browsen door je site, in beide gevallen is een goede CTA (call-to-action) onontkoombaar. Een CTA is er in allerlei vormen, maar meestal herkenbaar aan het feit dat het een een knop is met bijvoorbeeld een tekst als ‘klik hier voor meer informatie’ of ‘neem contact met ons op’.
Externe links
Externe links, ook wel backlinks, zijn verwijzingen van een pagina op een website naar een pagina op een andere website. Backlinks zijn ontzettend waardevol, omdat Google en andere zoekmachines ze beschouwen als een bevestiging van kwaliteit.
Interne links
Interne links zijn links op een specifieke pagina van jouw website naar een andere pagina op jouw website. Ook deze dragen bij aan de vindbaarheid via zoekmachines. Al is de kracht van interne links minder groot dan die van externe links, het draagt wel degelijk bij aan de algemene vindbaarheid.
De magie……. Storytelling!
Zo, tot zover het enigszins saaie, maar wel degelijk essentiële, instrumentele gedeelte. Hoog tijd om je tekst nog beter te laten werken, omdat naast dit instrumentele gedeelte ook de leesbaarheid van je tekst waarde toevoegt aan het SEO-succes van je tekst. Want hoe beter jouw tekst wordt gewaardeerd door bezoekers, hoe hoger je rankt!
Maar hoe zorg je nou voor een goede, leesbare en welhaast meeslepende tekst? Door de magie van storytelling toe te voegen. En nee, je hoeft niet Roald Dahl te heten om tot een geslaagd eindproduct te komen. Wij helpen je om langs een aantal vaste elementen een prachtig verhaal op te bouwen.
De Held
Elk goed verhaal kent een held. En die held kan in allerlei gedaantes verschijnen. Ik snap dat jij direct denkt aan een episch figuur als Superman of de Hulk (vind ik uiteindelijk gewoon een held), maar een heel ander soort held zou ook een lokale 80-plusser kunnen zijn die dagelijks het straatafval opruimt of een bedrijf dat al jaren maandelijks tweedehands kleding verscheept naar Afrika.
Mentor
De mentor staat de held bij met raad en/of daad. In de meer klassieke comic cultuur kun je hier bijvoorbeeld Alfred of Fox in de Batman-reeks onder scharen.
Een bedrijfsmatig voorbeeld zou een klant van een energiebedrijf kunnen zijn die met een lumineus inzicht deze organisatie helpt schone energie nog effectiever te distribueren onder haar klanten.
Monster
En ja, wat is een goed verhaal zonder monster? Heel simpel, dat is geen verhaal, want het is vreselijk saai. Goed, we beginnen met een klassiek voorbeeld uit de filmografie. Het monster is de ultieme slechterik. Om in Batman-termen te blijven: ‘the Joker’. Maar ook voor monsters geldt dat monsters vloeibaar zijn. Een groot monster voor het milieu bijvoorbeeld is de steenkoolindustrie. En nog dichter bij huis, voor sommige mensen zijn de buren het monster. Ik spreek uit ervaring.
Schat
De schat is het ultieme doel waar de held voor gaat. Weet je wat, ik blijf Batman er gewoon bij halen. De schat voor Batman is dat the Joker wordt verslagen en heel Gotham voor altijd verstoken blijft van crimineel gespuis.
Een andere schat is dat de hele wereld vanaf 2023 slechts nog gebruik maakt van schone energie.
Ordinary world
The ordinary world is niet alleen een hit van Duran Duran, maar hier vooral het vertrekpunt van waaruit het verhaal begint, de as-is situatie. Dus Batman en the Joker staan nog lijnrecht tegenover elkaar en de we zijn de wereld nog altijd langzaam maar zeker naar de knoppen aan het helpen.
Aha moment
Het aha-moment zegt het eigenlijk zelf al. Het is het moment waarop de held het inzicht krijgt hoe hij de schat kan bereiken. Dus hoe Batman the Joker en zijn volgelingen uit Gotham verwijderd krijgt en hoe het eerder genoemde energiebedrijf de volledige transitie weet te maken naar een leverancier van 100% schone energie waarmee het een enorme bijdrage levert aan een beter milieu.
Trials
Geen enkele reis verloopt zonder strubbelingen. Ook Batman verliest wel eens een gevecht van de dekselse Joker en het energiebedrijf zal binnen de organisatie oppositie krijgen van het eigen personeel, omdat zij al jaren succesvol zijn in hun manier van werken.
Deze trials moeten worden overwonnen om uiteindelijk tot de special world te komen.
Crisis
Strubbelingen kunnen van zo’n aard zijn dat het hele proces in een totale crisis belandt. Juist dan is het van belang dat de held voet bij stuk houdt! Dus dat Batman zich toch weer hijst in zijn zwarte kogelwerende pak en dat de directie van het energiebedrijf het hele personeel bij elkaar haalt om uit te leggen waarom ze voor productie en distributie van volledig schone energie gaan. Crises zijn essentieel in dit proces. Het zijn juist de crises die zorgen voor inzicht en gedragen oplossingen, die ons naar the special world brengen.
Special world
En aaaah, eindelijk, daar zijn we dan, the special world. En mensen, dat is waar we willen zijn. De schat is behaald, the Joker is verslagen en alle boeven zitten achter slot en grendel. Daarnaast wordt Batman eindelijk ook erkend als de man die hij is: een goeierik met een een weliswaar uitzonderlijke lage stem en norse uitstraling, maar wel iemand die werkt voor de goede zaak.
En de special world van het energiebedrijf? Ze hebben een concrete road map uitgestippeld samen met hun personeel en er zijn breed gedragen ambities uitgeschreven die leiden naar een bedrijf dat in 2023 nog slechts schone energie produceert en distribueert.
Helaas hebben ze een aantal mensen moeten laten gaan, maar deze operatie is in goede harmonie verlopen en voor elk oud personeelslid hebben ze via een outplacement traject een nieuwe werkplek gevonden. Daarnaast is hierdoor de ruimte ontstaan om een aantal nieuwe mensen van buiten de organisatie te werven die een directe bijdrage leveren aan de nieuwe ambities van de organisatie.
Slotsom
Concluderend kunnen we stellen dat SEO een aantal ‘technische’ beginselen kent die niet met voeten getreden mogen worden. Als je de basis niet op orde hebt, zullen weinig mensen jouw site organisch vinden.
Dus weet wat het doel van je tekst is voordat je begint. Begin met een ijzersterke openingszin en stel vooraf vast welke zoekwoorden voor je werken. En niet onbelangrijk, formuleer goede H1 en H2 koppen die leesbaar zijn.
Maar, zeer gewaardeerde lezer, weet dat je niet voor een zoekmachine schrijft, maar voor mensen. En mensen willen geen instrumentele opsomming van feiten gepresenteerd krijgen. Ze willen meegenomen worden in een verhaal dat ze in het hart raakt. Wanneer jij in staat bent de lezer te raken, zul je zien dat er meer betrokkenheid ontstaat en de lezer jouw content aanraadt bij zijn netwerk, jouw content wil delen of er zelfs voor kiest om naar te linken.
Ten Stripes heeft bovenstaande tot kunst verheven onder de noemer ‘datagedreven storytelling’. Waarom die formulering? Omdat storytelling te gek is, maar zonder resultaat niet meer is dan een sprookje dat niet werkt.
Wil je nou meer weten over hoe je bovenstaande in de praktijk brengt? Laat het ons weten. We helpen je graag op weg. Succes met het opstellen van jouw eerste SEO-tekst met een vleugje magie!Â