Elke organisatie wil gemotiveerde medewerkers. Dat is goed voor de productiviteit en natuurlijk de sfeer waardoor iedereen meer werkgeluk ervaart. Maar hoe zorg je ervoor dat iedereen in de organisatie gemotiveerd is om bij te dragen aan het succes van de organisatie?
Neem bijvoorbeeld het werven van nieuwe collega’s. Je kent ze vast wel, van die acties die via bonussen van €1.000 of meer mensen proberen te motiveren om te komen werken voor een organisatie. Dit klinkt misschien goed, maar niemand wordt hier écht door gemotiveerd. Wij mensen zoeken namelijk een groter doel waaraan we kunnen bijdragen, om impact te maken op de wereld waarin we leven. Zo blijkt het oude gezegde “geld maakt niet gelukkig” toch waar te zijn.
Geloven in de missie van je organisatie
Als werkgever ben je niet op zoek naar medewerkers die simpelweg werk zoeken. Je zoekt medewerkers die in hetzelfde geloven als jij: de missie van je organisatie. Deze mensen hoeven niet extern gemotiveerd te worden door geld of andere factoren. Ze zijn intrinsiek gemotiveerd omdat ze de missie zelf belangrijk vinden en hieraan bij willen dragen.
Een voorbeeld; we hebben twee mensen die allebei 70 uur per week werken. De ene werkt voornamelijk voor het salaris en ervaart stress van een hoge werkdruk. Eigenlijk voelt het werk niet goed en vraagt het te veel. De ander ervaart lang niet zoveel stress. De missie waaraan deze persoon werkt, is zo belangrijk dat hij of zij er dingen voor op wil geven. Denk bijvoorbeeld aan een hoger loon bij een andere organisatie.
De twee personen uit het voorbeeld kunnen dus hetzelfde werk doen, maar hun werkgeluk verschilt. Dit verschil zit in de missie. Wanneer je als bedrijf een missie hebt waar je werknemers zich aan verbonden voelen, halen ze meer voldoening uit hun werk. Dit komt omdat ze bijdragen aan iets wat ze zelf belangrijk vinden.
Niet iedereen is een visionair en kan dus zijn eigen missie verzinnen. Dat hoeft ook niet. Ook niet iedereen is goed in rekenen of is creatief. De groep visionairs is maar klein, dus de meeste mensen zoeken een missie die ze zich eigen kunnen maken.
Maak ook het verschil
Wanneer je het belangrijk vindt dat mensen even kunnen ontsnappen aan de wereld, met entertainment voor de hele familie, dan ga je werken voor Disney. Vind je het belangrijk om de status quo uit te dagen, dan ga je werken voor Apple. Wil je de chocolademarkt 100% slaafvrij maken, dan solliciteer je bij Tony’s Chocolonely. Allemaal bedrijven die met hun missie het verschil willen maken in de wereld.
Nog één voorbeeld dan, The Greyston Bakery. Deze bakkerij neemt geen mensen aan om koekjes te bakken, maar bakt koekjes om mensen aan te nemen. De bakkerij heeft een open-sollicitatie-beleid, wat betekent dat iedereen naar binnen mag lopen voor een baan. Zodra er een baan beschikbaar is, dan krijgt de eerstvolgende op de lijst een plek in de organisatie. Hierdoor maakt The Greyston Bakery re-integratie in de maatschappij mogelijk voor bijvoorbeeld ex-gevangenen. Greyston bestaat sinds 1982 en heeft al meer dan $65 miljoen aan lonen uitgekeerd. Dat zijn 19.000 gezinnen en 3.500 banen waar de bakkerij impact op heeft gehad met hun directe business. The Greyston Bakery is écht ergens voor gaan staan, wat ervoor heeft gezorgd dat mensen intern en extern willen bijdragen aan hun missie.
Herkenbaarheid leidt tot intrinsieke motivatie
Uiteindelijk gaat het bij het werven van nieuwe werknemers dus om het aanspreken van hun waarden. Door de missie hét doel van je organisatie te maken, trek je mensen aan die zich hierin herkennen en roepen: “Ja! Daar wil ik voor werken”. Ze zijn intrinsiek gemotiveerd om het verschil te maken vanuit hun expertise en omdat zij hun talenten kwijt kunnen in iets wat ze belangrijk vinden.
Dit krijg je alleen voor elkaar door de missie zó helder te formuleren, dat mensen het kunnen herhalen alsof het hun eigen is. Wanneer jouw organisatie écht ergens voor staat, zal dit intern en extern tot herkenbaarheid en intrinsieke motivatie leiden en zullen steeds meer mensen willen bijdragen aan jouw missie.
Geschreven door: Bart Joling, marketingstrateeg.