Ga naar de inhoud
  • Werkwijze
  • Cases
  • Blogs
    • Missie en visie formuleren
    • Storytelling
    • Greenwashing
    • Marketingstrategie
    • Duurzaam consumentengedrag
    • Marketing 3.0
    • Duurzaam ondernemen
  • Impact
  • Over ons
    Over ons

    "Te klein om impact te maken? Ga eens met een mug slapen"

    Het team
    Manifest
  • Contact
Search
Close
Kennismaken?
Word fan

Fryslan Fungies.

Home | Cases | Fryslan Fungies

Over de organisatie.

“Iedereen (of nou ja, bijna iedereen) drinkt koffie. Maar wat veel minder mensen weten, is dat slechts 0,2% van de koffiebonen uiteindelijk in je kopje koffie terecht komt. De rest zien we als afval en gooien we weg. Maar niet voor lang meer, als het aan ons ligt.

Fryslân Fungies is namelijk opgericht vanuit de missie om de circulaire economie tastbaar en eetbaar te maken. Hierin staat de impact die we maken op mens, milieu en economie centraal. Om zoveel mogelijk positieve impact te maken, hebben we daarom twee impactdoelstellingen opgesteld waarnaar alles wat we doen terug te leiden is.”

Over deze case.

Michiel de Groot, co-founder van Fryslân Fungies, heeft vanuit zijn studie milieukunde een grote passie voor duurzaamheid ontwikkeld. Hij vertelt met groot enthousiasme over wat er uit deze passie is voortgekomen: Fryslân Fungies. Een onderneming die Michiel samen met Wander Oele heeft opgezet in 2018, waarbij ze oesterzwammen kweken op koffiedik. “De integratie van duurzaamheid in productie vond ik hierbij heel interessant”, vertelt Michiel.

Met hun onderneming wil Fryslân Fungies het de normaalste zaak van de wereld maken dat we onze eigen oesterzwammen kweken, gewoon in de keuken, om te eten als vleesvervanger. “Zo kunnen we op een hele tastbare maar toch gekke manier verduurzamen”, vertelt Michiel.

Het eerste product, de FungiFarm, kwam voort uit het idee om de plek waar koffiedik vrijkomt oesterzwammen te gaan kweken. Ideaal voor bedrijven die willen verduurzamen en op een zichtbare en unieke manier bij willen dragen aan een betere wereld. Er kwamen steeds meer nieuwe ideeën op hun pad en zodoende heeft Fryslân Fungies in een tijdsbestek van een half jaar 4 producten ontwikkeld, waaronder de growkits voor thuis.

 

De oplossing.

De Uitdaging

Daar kwam ook wel enige uitdaging bij kijken, vooral omdat de pandemie het werkende leven in de war gooide. Hun oorspronkelijke doelgroep voor de FungiFarm, de bedrijven die koffiedik over hebben op kantoor, ging volledig thuiswerken. Daardoor stagneerde de vraag naar dit product. Het begin van de pandemie was daarmee het juiste moment om eens kritisch te kijken naar de marketing en wellicht andere doelgroepen erbij te betrekken.

Daarom hadden Michiel en Wander besloten om mee te doen met The Impact Project, een e-learning initiatief van Ten Stripes. “Hoe krijgen we ons product aan de man? En hoe maken we Fryslân Fungies groter?” Dit waren vragen waar ze toen mee zaten. “We hadden een beetje klantbereik, maar de vraag was vooral: hoe kunnen we de stap zetten om groter te worden en beter vindbaar worden voor klanten, ook buiten Friesland.”  Dit voelde nog een beetje als tasten in het duister. Met The Impact Project heeft Fryslân Fungies een hoop stappen kunnen zetten op het gebied van impact marketing, maar er lagen nog meer kansen om dit uit te werken. Daar hadden ze eigenlijk wel echt specialisten voor nodig, om een grote professionaliseringsslag te maken.

Met een duidelijk marketingplan heeft Ten Stripes een professionele laag over de marketing van Fryslân Fungies heen gelegd. Het verhogen van de vindbaarheid op Google was een van de eerste stappen. “Hier hebben we uiteindelijk echt beter op kunnen scoren en de vruchten van kunnen plukken”, vertelt Michiel. “We wisten dat er dingen mogelijk waren, maar niet hoe het precies kon.”

Michiel omschrijft Ten Stripes als een proactief en betrokken bedrijf. “Ten Stripes heeft ook echt actief meegedacht in mogelijkheden. We konden creatieve oplossingen vinden waardoor we meer hebben kunnen doen dan verwacht.”

Toekomstbeeld.

De afgelopen jaren heeft de marketing zich steeds verder ontwikkeld en Fryslân Fungies blijft groeien. Er liggen nog allemaal plannen om in de toekomst samen te werken. De uitbreiding van producten, zoals een grotere focus op de kwekerij en het opbouwen van een community, wordt nu op de agenda gezet.

“Ons doel is echt om samen impact te maken met onze community. Om écht samen impact te maken. Dat gevoel wil ik meegeven aan bedrijven.” Het is absoluut waar als we zeggen dat Fryslân Fungies doordrenkt is met passie en Ten Stripes met heel veel enthousiasme meehelpt aan de ontwikkeling van deze fantastische impact onderneming.

Wil jij ook jouw bedrijf laten groeien?

Neem dan gerust contact met ons op!

  • E-mail: hallo@tenstripes.nl
  • Telefoon: 050 211 38 89
Maak kennis

Bekijk ook deze cases.

We snappen heel goed dat je wilt weten wat voor werk we eerder hebben gedaan. Met onderstaande partijen hebben we aan marketing gewerkt wat er echt toe doet. Bekijk ook deze cases eens. 

Terug naar alle cases

  • Algemene voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid 

Middels missiegedreven marketing, creëren we samen, stap voor stap, de sterkste merken die écht ergens voor staan.

  • Atoomweg 2H (klik voor Google Maps)
  • 9743 AK Groningen
  • KVK 71582800
  • BTW NL858771871B01
  • Deze website draait op een groene server

5.0

 5/5

Direct naar.

  • The Impact Project
  • Werkwijze
  • Marketing 3.0
  • Kernwaarden
  • Missie en visie
  • Greenwashing

Downloads

  • Whitepaper consumentengedrag
  • Impact jaarverslag 2021

Wij werken aan de volgende SDG's.

Onze partners.

Logo B-Corp x Ten Stripes
  • Website gerealiseerd door Multiplus Online

Word fan!

Hé, jij daar! Wat leuk dat je op onze fanpagina kijkt. Wil je weten wat fan zijn inhoudt? Zit je erover na te denken om officieel Ten Stripes fan te worden? Of ben je gewoon nieuwsgierig wie onze fans zijn?

Ten Stripes Fans
Waarom fan worden?
  • Je word lid van onze community
  • Mee sparren over de ontwikkelingen binnen Ten Stripes
  • Een extra nieuwsbrief, speciaal voor onze fans