“De nieuwe economie groter maken dan de traditionele” is het doel achter alles wat Ten Stripes doet. Maar wat is de “nieuwe economie” en waarom wil je daar onderdeel van zijn? (Geloof ons, dat wil je.)
De nieuwe economie groter maken dan de traditionele
De missie van Ten Stripes is het belangrijkste in onze organisatie, intern en extern. Elke medewerker, stagiair of partner kent de missie uit hun hoofd. Hierdoor weet iedereen waar Ten Stripes voor staat.
Het belangrijkste in de nieuwe economie is ‘purpose’, ook wel bekend als de missie. In de nieuwe economie bestaan er al diverse organisaties die het verschil maken voor mens, milieu en economie. Een goed voorbeeld is het merk Tony’s Chocolonely, die haar bedrijf inzet om de chocolademarkt 100% slaafvrij te maken. Het bedrijf verkoopt chocolade, net als bijvoorbeeld Mars of Milka. Tony’s heeft echter een sterkere onderscheidende factor met deze missie. De organisatie positioneert zichzelf direct sterk en consistent waardoor de doelgroep weet waar het merk om draait.
Het is belangrijk dat jouw doelgroep weet waar jij voor staat omdat communiceren vanuit de “why” vele malen krachtiger is dan iemand proberen te overtuigen van een hogere kwaliteit of service.
“People don’t buy what you do, they buy why you do it”.
Waarom dan?
De nieuwe economie, why en missie komen dan ook terug in de why van Ten Stripes: “Bedrijven zijn er om het verschil te maken voor mens, milieu en economie. Geld is een middel om de missie te behalen en winst is een gevolg. Hierdoor is de economie een force for good.”
Missiegedreven marketing werkt. Kijk maar naar de voorbeelden van Apple of Dove. Of check de cijfers van missiegedreven organisaties (klik!).
Ook werkt de nieuwe economie beter voor de interne organisatie. Mensen zijn intrinsiek gemotiveerd omdat de missie aansluit bij hun eigen waarden. Mensen ervaren geluk omdat zij als individu en team bijdragen aan een groter doel dan zichzelf. Hierdoor krijgen mensen zingeving van hun werk en een gevoel van prestatie. Een manager die mensen moet voorzien van extrinsieke motivatie is hiermee dan ook verleden tijd.
Wanneer je het belangrijk vindt dat mensen even kunnen ontsnappen aan de wereld met entertainment voor de hele familie ga je werken voor Disney. Vind je het belangrijk om de status quo uit te dagen, dan ga je werken voor Apple. Wil je de chocolademarkt 100% slaafvrij maken, dan werk je voor Tony’s. Door deze aansluiting met de missie voelt de organisatie eigen voor elke medewerker en komt de inzet daar achteraan.
De nieuwe economie is nu
Impact maken met jouw missie zorgt voor de sterkste merken die écht ergens voor staan en het motiveert je interne organisatie. Het is bewezen dat bedrijven die impact maken commercieel succesvoller zijn. Unilever haar “Sustainable Living Brands” groeide in 2018 bijvoorbeeld 69% sneller dan de rest van de merken (Unilever 2019).
De nieuwe economie werkt intern en extern beter voor elke organisatie. Je maakt positieve impact op mens, milieu en economie waardoor jouw organisatie écht het verschil maakt in de wereld. Wil je meer weten over de nieuwe economie, neem dan contact op met een van onze strategen.
Wil je meer weten over hoe Ten Stripes is ontstaan, lees dan het verhaal van Bart en zijn originele inspiratie om het bedrijf te starten.
Geschreven door: Wietse Voordes, marketingstrateeg.