Data inzetten om een verhaal te onderbouwen
Impact doelstellingen op basis van de Sustainable Development Goals
Ten Stripes helpt bedrijven met het inzichtelijk maken van hun positieve impact. Dit doen we door drie SDG’s aan het bedrijf te koppelen. Vervolgens koppelen we hier doelstellingen aan voor één en vijf jaar. Deze doelen maken we concreet met het Theory of Change canvas, die we samen met jou invullen.
De Theory of Change geeft richting aan het meetbaar maken van je impact. Dit canvas dwingt je namelijk tot het formuleren van een logisch verhaal. Omdat de logica in het verhaal duidelijk is, wordt het mogelijk om te meten en te onderzoeken. En als je iets kan onderzoeken dan kun je het kwantificeren.
De Theory of Change
De Theory of Change bestaat uit 7 onderdelen:
- Sustainable Development Goals
Op welke grote globale doelen wil je positieve impact maken of negatieve impact verminderen? - Impact
Welke impact wil je maken? - Stakeholders
Op wie wil je direct de impact maken? - Input
Welke input moet je leveren om impact te maken? Is dat bijvoorbeeld kennis, tijd, geld, vaardigheden, een locatie, etc. - Activiteiten
Welke concrete activiteiten moet je ondernemen om impact te maken? - Output
Welke output in cijfers (de harde kant) moet dit opleveren? - Outcome
Wat is het gewenste effect dat je wil bereiken (de zachte kant)?
Omdat we geen onderzoeksbureau zijn (maar een marketingbureau!), voeren we de Theory of Change uit met onze vrienden van Alexander Impact en onze eigen Impact Marketeer Jasper. De uitkomsten van de Theory of Change (lees: de meetbare impact) gebruiken we als input voor verhalen en campagnes.
Voorbeeld van de Theory of Change
Om meer impact te maken wil de Rabobank meer duurzame hypotheken verkopen. Als we dit doel plotten op de Theory of Change, dan krijg je het volgende resultaat:
- Impact doelstelling 5 jaar: 50% van de verkochte hypotheken moet duurzaam zijn
- Impact doelstelling (2020) 1 jaar: 1000 duurzame hypotheken verkopen
- SDG: Duurzame steden en community’s (SDG nr. 11)
- Stakeholders: Medewerkers en consumenten
- Input: Duurzame hypotheken verkopen
- Activiteiten: 50 medewerkers opleiden om de juiste kennis te krijgen, alle communicatiekanalen rondom hypotheken aanpassen, sales gesprekken voeren met 3000 potentiële klanten
- Output: 1000 duurzame hypotheken
- Outcome: 1000 huishoudens CO2 neutraal gemaakt en hiermee een CO2 uitstoot van 23.000 ton bespaard (1000 x 23.000 kilo CO2 uitstoot per huishouden van 2,2 mensen).
Wil jij deze Theory of Change ook toepassen en hét verschil gaan maken?