Waarom wij de leiders zijn van de Nieuwe Economie
“Iemand moet het doen”. Dat is vaak iets wat iemand zou roepen die shit gedaan wil krijgen. Je hebt het vast wel eens meegemaakt in een appgroep. Iemand roept iets leuks, maar niemand pakt het op. Iedereen vindt het een fantastisch idee. Vervolgens wordt er niks mee gedaan “want iemand gaat het wel oppakken”.
De Nieuwe Economie is een belangrijke stap binnen allerlei maatschappelijke ontwikkelingen. Deze ontwikkelingen focussen zich op nieuwe, duurzame drijfveren van ondernemingen. Door veel organisaties wordt hier nog niet op gefocust omdat succesvol veranderen in de richting van nieuwe business modellen effectief leiderschap vereist en soms ook erg spannend kan zijn.
Zelf leiderschapspositie nemen
Zelf een leiderschapspositie aannemen is iets dat zomaar onopgemerkt kan gaan. Sommige mensen vinden het namelijk belangrijk om de kar zelf te trekken en nemen op een natuurlijke manier de leiding. Niet alleen om shit gedaan te krijgen, maar omdat ze het écht belangrijk vinden. Wat ze dan specifiek belangrijk vinden hangt natuurlijk van de persoon, de sector en allerlei andere dingen af. Het gaat om de drive die een persoon heeft om een beweging te leiden. Leiderschap is iets wat noodzakelijk is voor welke onderneming dan ook. Maar het realiseren van effectief leiderschap vergt meer dan alleen de touwtjes in handen nemen.
De fluctuerende betekenis van leiderschap
Leiderschap is een heel interessant concept. Tot kortgeleden had leiderschap nogal een (wat je zou verwachten) traditionele noot. De persoon die aan het hoofd stond van het bedrijf, stichting, organisatie – whatever – die was de leider van het hele gebeuren. Dus al ben je de senior persoon of president van een board, je bent niet per sé de leider van het gezelschap. Dat komt ook vooral omdat de definitie van leiderschap een mooie ontwikkeling heeft doorgemaakt.
Leiderschap van nu wordt niet meer op deze manier gedefinieerd. Uit ervaringen is ook gebleken dat veel mensen die in een traditionele “leiderschapspositie” verkeerden, zoals in het management, niet altijd de meest inspirerende mensen waren om mee te werken.
Een leider van nu inspireert en laat zich inspireren door medewerkers en collega’s. Een leider van nu beweegt mensen om zich heen en zet mensen in hun waarde. Een succesvolle leider maakt offers, voor de volgers en de missie. Een leider van nu wekt vertrouwen en vraagt wat zijn of haar team nodig heeft om te excelleren.
De welbekende Simon Sinek, de papa van de Golden Circle, heeft hele interessante dingen gezegd en over geschreven over leiderschap en de belangrijkste aspecten van leiders. Zie hier zijn prachtige TED talk.
De Nieuwe Economie – wat is het?
De bovenstaande alinea’s hebben al enig beeld geschetst over leiderschap in relatie tot de Nieuwe Economie. Maar de Nieuwe Economie als begrip kan bij sommige mensen nog wel vraagtekens oproepen. De Nieuwe Economie is eigenlijk een nieuwe fase van bedrijfsvoering. Circulaire werkmethoden staan centraal. Impact maken op de wereld is een must en ook het geluk en vertrouwen van je werknemers horen hier een centrale plek in te krijgen.
Veel marketingbureaus zijn alleen extern gericht. Intern gericht wordt vaak als “not done” of te vaak gezien alsof je alleen met je eigen bureau bezig bent. Maar de waarde hiervan moet ook niet worden onderschat. Intern geluk van een organisatie is vrijwel onmisbaar voor welke organisatie dan ook, maar zeker als het gaat om bedrijfsvoering binnen de Nieuwe Economie.
Verder is impact ondernemen een centraal punt. Bij Ten Stripes zijn we gespecialiseerd in impact marketing en helpen wij ondernemingen impact maken en deze te meten. We hebben zelfs een gratis e-learning opgericht voor startende ondernemingen en jonge ondernemers, zodat zij op een laagdrempelige manier grote stappen kunnen zetten voor hun impact marketingstrategie, op basis van marketing 3.0 principes. Deze e-learning is The Impact Project. Neem gerust een kijkje hoe dit voor jou wellicht een mooie stap kan zijn.
Hoe ziet onze leiderschapspositie eruit?
Iemand moet het doen. Wij gáán het ook echt doen. Eigenlijk zijn we al bezig. Als leiders van de Nieuwe Economie gaan wij:
– Andere ondernemingen inspireren om onderdeel te worden van de Nieuwe Economie;
– Traditionele marketingondernemingen een spiegel voorhouden;
– Marketing 3.0 strategieën implementeren en introduceren bij ondernemingen;
– Kennis delen over Nieuwe Economie onderwerpen en praktijken.
Laten we het samen doen!
Wat heel belangrijk is om te weten, is dat een leider het niet alleen kan. Iemand in een leiderschapspositie heeft altijd mensen om zich heen nodig. Voor effectieve een samenwerking met een partner. Ook de samenwerking tussen afdelingen moeten centraal worden gezet. Samenwerken is daarom cruciaal, helemaal als het gaat om een volgende stap in de Nieuwe Economie, waarbij meer mensen zich aansluiten vanuit het bedrijfsleven.
Hoe willen we dit dan gaan doen?
Met onze missiegedreven strategieën. Onze marketing 3.0 ideeën. Maar ook met onze datagedreven storytelling. De mensen van Ten Stripes die het uitvoeren zijn allemaal uniek en hebben daadkracht. Iedereen heeft eigen kwaliteiten en een eigen pad te bewandelen. Door deze uniciteit kunnen alle medewerkers bijdragen aan de leiderschapspositie van Ten Stripes. Er is namelijk in dit geval niet één persoon de leider van de Nieuwe Economie. Dat zijn wij allemaal. En samen creëren wij nieuw leiderschap voor de Nieuwe Economie.
Doe jij ook mee?
P.s. Meer weten over hoe wij over de Nieuwe Economie denken? Check onze andere blog hier!