Aankoopbeslissingen zijn voor 95% gebaseerd op emotie
Veel bedrijven zijn gewoon saai. Punt.
Saaie feiten, ingewikkelde cijfers en ellelange teksten met blabla-content die toch bijna niemand leest. Waarom bakken bedrijven daar niks lekkers van? Waarom doen ze dat niet net even anders? Kom op zeg! Gad-ver-damme! Wat een ellende, wat een zooi! Echt on-ge-lo-felijk! Om te jánken.
Veel bedrijven hebben moeite om emotie te laten zien. Dit vinden ze spannend en een beetje gek. En vaak ook behoorlijk buiten de comfortzone. Maar we weten allemaal dat daar de mooiste dingen gebeuren…
Ben jij er klaar voor om mooie dingen te laten gebeuren? Om echt de verbinding aan te gaan met je klanten en om te lachen en te huilen? Schrijf je dan direct in voor de Ga-Voor-Emotie-Reeks! Deze reeks start op maandag 4 maart en die wil je echt niet missen!
De ja-maar emotie
We krijgen vaak de vraag ‘kom ik nog wel professioneel over als ik emoties gebruik?’. Gekke vraag eigenlijk, want waarom zou je niet professioneel zijn als je emotie laat zien? We zijn toch allemaal mensen? En als je goed werkt levert, wat je natuurlijk doet, kan niemand zeggen dat je niet serieus met je vak bezig bent als je wat emotie laat zien.
‘Is emotie niet alleen geschikt voor B2C? Ik heb een B2B bedrijf’ is ook een veelgehoorde. Maar hé, ook in B2B heb je te maken met mensen. Mensen met dezelfde emoties en gevoelens als consumenten (B2C) en als jij.
Dus, emoties? Ja! Want marketing = emotie. En daarom nemen we je mee in de kracht van emoties.
Emotie in je marketing?
Wat is emotie?
Emotie is ‘energie in beweging’. Een emotie zet je aan tot actie zoals huilen, schaterlachen of schreeuwen. Doe je niets met een emotie? Dan blijft het onder de oppervlakte van je huid kriebelen en bewegen. De emotie wil eruit!
Negatieve emotie vs. positieve emotie
Negatieve emoties hebben meer impact dan positieve. Men zegt niet voor niets ‘negatieve aandacht is ook aandacht’. Dat negatieve emoties langer en heftiger blijven hangen komt vanuit de oertijd. Vroegah was er namelijk veel meer gevaar. Kwam je een sabeltandtijger tegen, dan riep het brein ‘GEVAAR in plaats van ‘lieve grote poes, die wil ik wel knuffelen’. Angst was in veel gevallen een goede raadgever. Positieve emoties, zoals liefde, hadden we maar een paar keer per jaar nodig om ons ras te redden.
En zo heeft ons brein zich door de eeuwen heen geëvolueerd. Vandaag de dag is onze wereld veilig genoeg om ons brein meer te sturen met positieve emoties. We komen echter nog vaak negatieve emoties tegen: een leraar die boos is, een manager die je werk afkeurt, een politie agent die je straft als je te hard rijdt.
Waarschijnlijk is dit precies de reden waarom goed-nieuws-kranten niet aanslaan. Niemand zit er namelijk echt op te wachten. Goed nieuws is gewoon minder interessant dan slecht nieuws.
Vier tips om je bedrijf meer ‘emotie’ te geven
Dus nogmaals, emoties? Ja! Want marketing = emotie. Daarom vier tips om jouw bedrijf van meer emotie te voorzien.
1. Vertel prachtige verhalen
Verhalen blijven mensen bij. Een sterk merkverhaal is veel eenvoudiger om te onthouden dan saaie feiten en droge stof.
Elk bedrijf is in staat om een goed verhaal te vertellen. Zelfs een bedrijf dat bandenventieldopjes, usb-sticks of wc-papier verkoopt. Je hoeft eigenlijk alleen maar te laten zien dat je passie voor je product en bedrijf hebt. Iedereen houdt daarvan!
Om een goed verhaal te kunnen vertellen is het belangrijk om te weten waar je voor staat. Vraag jezelf daarom eens af:
- Wat geeft je merk zelfvertrouwen en aantrekkingskracht?
- Waarom bestaat het?
- Wat voegt het toe aan de wereld?
Ga altijd op zoek naar het oprechte verhaal. We kennen allemaal wel iemand die grootse verhalen uit zijn duim zuigt. Dat is in het begin even heel leuk, maar zodra je iemand beter leert kennen kom je er gauw achter dat het voornamelijk bullshit is. Hoe leuk vind je die persoon dan nog? Of hoe serieus neem je zo iemand?
2. Laat emotie op beeld zien
Mensen zetten aan tot emotie. In mindere mate zijn dieren hier ook toe in staat. En in nog mindere mate zijn voorwerpen hiertoe in staat. Toch zien we vaak afgebeelde voorwerpen op een witte achtergrond op foto’s staan.
Door jouw kernwaarden goed te gebruiken en deze met emotie te delen creëer je gemakkelijk(er) een emotionele band met je bezoekers. Omdat de kernwaarden laten zien waar je voor staat en waar men op mag rekenen kan jouw doelgroep zich met jouw bedrijf identificeren. Zo ontstaat er uiteindelijk een klik met jouw merk.
3. Verkoop de emotie in plaats van het product
Veel bedrijven richten zich puur op ‘wat’ ze verkopen. Het is echter veel interessanter om na te denken over ‘waarom’ je iets verkoopt en dat in de markt te zetten. Mensen kopen namelijk niet ‘wat’ je verkoopt, maar ‘waarom’ je iets verkoopt. Een paar voorbeelden die we allemaal kennen:
Automerken verkopen geen auto’s, maar vrijheid of status;
Shampoomerken verkopen geen shampoo, maar zelfvertrouwen;
Biermerken verkopen geen bier, maar vriendschap;
Met welke emotie ga jij jouw klant raken?
4. Bouw emotie in, in je klantreis
Heb je jouw klantreis en de emotie die daarbij hoort al eens in kaart gebracht? Doen! Het is namelijk wetenschappelijk bewezen dat mensen het begin, hoogtepunt én het einde van een reis het beste onthouden. Voeg je op deze momenten een dosis emotie toe? Dan kun je flink sturen op de actie die de klant in de reis maakt.
Weet je hoe jouw klanten jouw klantreis verlaten? We helpen klanten regelmatig met een ’happy ending’ in de customer journey. Soms helpt het zelfs om klanten bewust een negatieve ervaring te bezorgen en deze daarna voortreffelijk op te lossen. Al adviseren we dat natuurlijk nooit hardop…
Ga voor emotie!
Hopelijk ben je geïnspireerd geraakt om eens na te denken over de impact die emoties kunnen maken op jouw bedrijf/ merk. Wil je nog meer inspiratie, tips en informatie over emotie in jouw marketing brengen?