Hoe je bij de LOVE-fase komt van de funnel.
Liefde begint vaak met verliefdheid. Voor velen is dit de makkelijkste (en leukste) fase van een relatie. Alles gaat vanzelf. Je doet leuke dingen met elkaar. Misschien ben je onzeker hoe serieus het is, maar je hebt in elk geval veel plezier samen. Als de verliefdheid steviger wordt, kies je echt voor elkaar. Dat is helemaal fijn. Samen kun je de wereld aan. Tussen klanten en partners gaat dat ook zo.
Verliefd
Klanten en hun nieuwe partners hebben ook zo’n relatie. Net als bij een verliefdheid heb je dezelfde beleving: alles is nieuw en gaat fijn. Samen kan je bergen verzetten. Je ontdekt allerlei interessante kwaliteiten van elkaar. Wat is die ander leuk en wat een mazzel dat je bij elkaar gekomen bent. Geweldig om samen deze fase door te maken!
Werken aan je relatie
Mensen zeggen vaak dat je aan een relatie moet blijven werken. Want als je lang bij elkaar bent, gaat niet alles meer vanzelf. Verliefdheid wordt een beetje minder en dat is niet erg. Als het goed is, komt daar liefde voor in de plaats. Je kent elkaar goed en hebt ervoor gekozen bij elkaar te blijven. Dat betekent wel dat je moet blijven investeren in elkaar. Af en toe extra tijd nemen voor elkaar, trakteren op een weekendje weg om weer eens lang met elkaar te eten en echt bij te praten.
Groener gras
Tussen klanten en partners werkt dat niet anders. Blijven investeren en checken of jullie nog goed gaan. Weekendjes weg en lang tafelen is misschien niet de formule, maar topservice en goed evalueren wel. Net als bij je liefdespartner wil je wederzijdse loyaliteit. Wat jij biedt en wat de ander nodig heeft, maakt de behoefte klein om eens te bekijken of ergens anders het gras groener is. Hoe krijg je dit nou voor elkaar?
Topproduct
Allereerst is het van belang een goed product of goede dienst te leveren. Klanten worden geen ambassadeur van jouw bedrijf als je product/dienst kwalitatief zwak is. Lever aan je partner het beste dat je leveren kan. Hij/zij verdient het.
Service on point
Daarnaast is het belangrijk dat je service on point is. Dit houdt in dat je dienstverlening goed is. Je communicatie met je klant is duidelijk en persoonlijk. Door te communiceren mét je klant en niet naar je klant kom je een stuk verder. Wees transparant en eerlijk, net als bij je liefdespartner. Het resultaat voor jouw klant wordt beter door jouw product of dienst. En dat vraagt steeds monitoring en optimalisering. Je liefde heeft onderhoud nodig. Zonder resultaat geef je geen waarde en als je geen waarde brengt ben je overbodig. Natuurlijk kom je je afspraken na en zitten jullie qua verwachtingen op één lijn.
Impact maken en elkaar inspireren
Als bedrijf is het belangrijk dat je impact maakt. Of je impact maakt, kun je achterhalen door jezelf en de klant deze vragen te stellen. Helpen wij elkaar onze missie te behalen? Helpen wij elkaar omhoog? Inspireren wij elkaar? Inspireren wij elkaar bezig te gaan met de missie van de ander? Halen wij het beste in elkaar boven?
Een extra edge toevoegen
Wat kun je doen als extra edge om van een tevreden klant een gelukkige klant te maken? En waarom zou je dit willen? Door kleine extra dingen voor je klant te doen zoals het geven van leuke cadeautjes, kortingen en aanbiedingen. Je liefdespartner vindt het ook fijn om door jou verrast te worden met cadeautjes, toch?
Door feedback te vragen en daarna te laten zien dat je echt wat met de feedback doet investeer je in de relatie. Een echte emotionele band opbouwen met je klanten zorgt daarom ook voor een goede langetermijnrelatie. Als dit is gelukt dan zitten jullie samen in de LOVE fase. Dan wordt je klant echt een ambassadeur van jouw bedrijf.
Hoe vraag je feedback van je klanten?
Door aan de hand van bijvoorbeeld deze onderwerpen een korte maar krachtige enquête op te stellen en af te nemen kun je erachter komen wat je kunt verbeteren om je klantcontact nog beter te maken. Laat ook zien aan je klanten wat je hebt gedaan met de feedback zodat ze zich serieus genomen voelen en kunnen zien dat ze echt een verschil maken binnen jouw bedrijf doordat ze zich hebben uitgesproken. Dit geeft ook weer motivatie om de volgende enquête ook in te vullen.
Gratis enquête template
Blijf ook doorgaan met de enquêtes regelmatig af te nemen zodat je een goed beeld hebt van je progressie naar jullie doel om de LOVE-fase te bereiken. Om het duidelijk te maken lees je hier een voorbeeld van een korte enquête.
1. Onze dienstverlening voldoet aan je behoeften.
- Helemaal mee eens
- Mee eens
- Neutraal
- Oneens
- Helemaal oneens
2. Het contact met jouw consultant is goed.
- Helemaal mee eens
- Mee eens
- Neutraal
- Oneens
- Helemaal oneens
3. Je bent tevreden over de resultaten.
- Helemaal mee eens
- Mee eens
- Neutraal
- Oneens
- Helemaal oneens
4. Wij hebben jou geholpen je (duurzame) doelen te bereiken.
- Helemaal mee eens
- Mee eens
- Neutraal
- Oneens
- Helemaal oneens
5. We zijn onze afspraken en verwachtingen nagekomen?
- Helemaal mee eens
- Mee eens
- Neutraal
- Oneens
- Helemaal oneens
6. Eventuele plek voor feedback:
Een echte band
Een echte band met je klant, zoals met je liefdespartner, vraagt continu investeren. Vraag hoe ze je service ervaren en wees bereid werkelijk te werken met de uitkomsten. Luister en pas aan. Hierdoor komt je klant in de love fase en wordt hij fan van jou, en jij fan van hem. Zodat jullie nog lang en gelukkig zullen leven.