Kiezen voor duurzaamheid op basis van feiten en cijfers
(+ mening en interpretatie)
De conclusie verklappen we je alvast. Bedrijven die investeren in duurzaamheid hebben op alle fronten een streepje voor. Hogere productiviteit en intrinsieke motivatie, lager verloop van medewerkers, hogere aandeelhouderswaarde, meer gespreksonderwerp op verjaardagen, en uiteindelijk een hogere omzet en winst. Weten hoe dit kan? Lees dan dit artikel.
Ja, natuurlijk is het een investering, maar deze betaalt zich vroeg of laat altijd terug. In de coronacrisis zien we dat bedrijven die investeringen hebben gedaan in de toekomstbestendigheid van hun bedrijf de klappen makkelijker weten op te vangen.
Wij hebben een aantal feiten en cijfers van een paar grote onderzoeksbureaus wereldwijd voor je op een rij gezet. Deze cijfers zijn met name van Amerikaanse bedrijven. Daar lopen ze namelijk voorop in marketing 3.0 en duurzaamheid.
Waarom deze cijfers?
Bij Ten Stripes vinden we dat bedrijven moeten kiezen voor een duurzame bedrijfsvoering. Enerzijds omdat we vinden dat we met elkaar moeten zorgen voor onze planeet, anderzijds omdat het commercieel erg interessant is. En omdat we het gewoon heel erg leuk vinden natuurlijk!
Bij elk statement vind je onze eigen mening en/of interpretatie. En natuurlijk de bron van het onderzoek.
De wereld mooier achterlaten dan dat je hem treft
64% van de Amerikaanse bevolking vindt dat bedrijven het doel ‘’de wereld een beter plek maken’’ als primair doel moeten hebben.
(New Paradigm Strategy Group & Fortune 2019)
De mening van Ten Stripes:
Missiegedreven ondernemen dus. De missie van het bedrijf het belangrijker maken dan het financiële gewin. Jouw klanten willen zich betrokken voelen bij merken, het gevoel hebben dat ze ergens bij horen. Het idee hebben dat ze een verschil maken door te kiezen voor jouw bedrijf. Naast het kopen van producten en diensten, moeten die producten en diensten dus ook een bijdrage leveren aan een betere wereld. No wonder dat meer dan de helft van de Amerikaanse bevolking dit ook verlangt van bedrijven.Â
Er wordt steeds meer gekeken naar de Quality of Life
Merken die als doel hebben om de ‘’quality of life’’ te verbeteren, presteren 120% beter dan de aandelenmarkt! Â
(Interbrand 2017)
De mening van Ten Stripes
Het begrip ‘’quality of life’’ wordt de laatste jaren steeds belangrijker. Mensen hebben vaker door dat een fijne gezonde werkplek met een mooi doel gelukkiger maakt dan wanneer je alleen de dollartekens in je ogen ziet. Deze cijfers laten dit prachtig zien. Wil jij met jouw bedrijf de quality of life van mensen verbeteren en wil jij dit in een ijzersterk verhaal naar buiten laten brengen? Neem dan vooral contact met ons op.Â
Liever minder verdienen en meer impact creëren
Meer dan 9 van de 10 werknemers zijn bereid om een percentage van hun jaarsalaris in te leveren als zij daardoor meer impact kunnen maken met hun werk.
(Better Up 2018)
De mening van Ten Stripes
Hier maakt ons Ten Stripes hartje een sprongetje van geluk. Impact maken, maakt het verschil. Het is ook wel logisch, want als jij weet dat jij met jouw werk de wereld mooier maakt door bijvoorbeeld arme boeren een eerlijke kans te geven, dan weten wij zeker dat het jou ook een goed gevoel geeft!
De impact van marketing 3.0 op consumenten
Het consumentengedrag is verandert en meer dan de helft van de bevolking, wereldwijd (53%), doet liever inkopen bij duurzame bedrijven in plaats van bij de traditionele bedrijven.
De mening van Ten Stripes
Het is geweldig om te zien dat meer dan de helft van de wereldwijde bevolking liever bij duurzamer bedrijven inkopen doet. Duurzaamheid wordt ook steeds belangrijker en waarom zou je daar ook niet in investeren? Tijdens de Lockdown, kwamen er allemaal dieren terug, was de lucht veel schoner en nog nooit zo blauw geweest. Het bewijs dat er zoveel voordelen zijn als wij iets zuiniger zijn met onze aarde. Wij staan helemaal achter deze statement, want de generaties die na ons zullen komen hebben toch ook recht op een normale wereld waar zij zonder beademingsmasker kunnen rondlopen.
Duurzaamheid geen prioriteit?
Bijna 80% van de organisaties noemt de impact op de marges of kostenoverschrijdingen als een uitdaging bij het opschalen van duurzaamheidsinitiatieven en voor bijna drie op de vier organisaties hebben andere zaken prioriteit.
(SGB Executive, 2020)
De mening van Ten StripesÂ
Mensen houden van een ritme, van normaal, van een gewoonte. De traditionele economie is nu eenmaal al jaren het ‘’normaal’’ van de mens. Een switch naar de nieuwe economie kan daarom ook lastig zijn helemaal als daar kosten bij komen kijken. De vraag die bedrijven zich moeten stellen is of zij willen investeren in duurzaamheidsinitiatieven die ze later dubbel en dwars weer terug krijgen. Duurzaam ondernemen zal jouw bedrijf namelijk kosten besparen. Als jij overstap op groene energie ga jij dit verschil zien op jouw jaarrekening. Naast het besparen op energiekosten kan je zo ook besparen op een duurzaam personeelsbeleid. Duurzaam personeelsbeleid leidt namelijk tot minder ziekteverzuim en uit een onderzoek van het Baken adviesgroep is gebleken dat een zieke medewerker zo’n 230,- euro per dag kost. Daarnaast is uit de cijfers is al gebleken dat mensen met meer ‘’tegenzin’’ traditionele producten kopen. Ook gaf bijna de helft van de wereld (49%) vanaf maart 2022 aan in de afgelopen maand minstens één duurzaam product heeft aangeschaft.
(Deloitte. Insight, 2022) (Zilveren Kruis, 2022)
Groei groene producten sinds crisis
35% procent van de bedrijven gaf aan dat de interesse in ‘groene’ producten sinds de crisis is toegenomen.
Onderzoeksbureau Cone
De mening van Ten Stripes
Een crisis is prachtig. Natuurlijk worden veel mensen getroffen en zorgt het voor ellende, maar het zorgt er ook voor dat alle bestaande structuren weer opnieuw aandacht krijgen en worden verbeterd. Deze cijfers kunnen er op wijzen dat bedrijven de crisis als een kans zagen én dat er meer aandacht is uitgegaan naar het milieu. Daardoor is het ‘groene’ in populariteit stegen.
Groen spreekt mensen aan
80% van de consumenten wordt beïnvloed door maatschappelijk betrokken merken
Forrester Research Â
De mening van Ten Stripes
Mensen helpen graag andere mensen. Niemand wil bewust andere mensen tegenwerken. Tenzij (!!) er geld of macht in het spel is. Er zullen dan ook weinig mensen zijn die iets tegen bedrijven hebben die de ambitie hebben om ‘iets goeds te doen’. Of mensen een product ook echt gaan kopen hangt af van de oprechtheid en of het financieel interessant is. Dat verklaart dat slechts 15% er meer voor wil betalen. Zorg dat je product dus minimaal net zo betaalbaar is om een grote doelgroep te bereiken.
Wat vinden professionals, burgers en studenten?
84% van de professionals stemt er mee in dat verantwoord ondernemen steeds belangrijker wordt.
60% van de CEO’s geeft toe dat hun bedrijf geen missie heeft geformuleerd, als ze het wel hebben is het vaak een vaag omschreven alinea.
58% van de topmanagers vindt bedrijfscultuur en merkwaarden de belangrijkste motiverende factor.
50% van de pas afgestudeerden geeft aan voor minder salaris te willen werken als het bedrijf maatschappelijk verantwoord onderneemt.
85% van de Amerikanen hebben een positief beeld van bedrijven die goede maatschappelijke doelen ondersteunen.
Bedrijven die veel aandacht besteden aan het welzijn van medewerkers presteren 10-15% beter.
Duurzame bedrijven rapporteren een winstgroei van 16% en aandelen prijsstijging van 42%.
Traditionele bedrijven rapporteren een winstgroei van 7% en aandelen prijsstijging van 12%.
McKinsey & Company
De mening van Ten Stripes
Dit is een momentopname van jaren geleden. De markt is in de loop der jaren ontwikkeld en professionals zien zelf ook wel dat ze ‘iets moeten met duurzaamheid’. Onze ervaring is dat kennis veelal ontbreekt en men, op marketingvlak, het bedrijf hetzelfde benadert als ‘vroeger’. Ofwel met marketing 1.0 en 2.0. Feit is dat bedrijven die al vroeg zijn begonnen met een duurzaamheidsbeleid voorop lopen in zowel impact op mens en milieu als op winstgevendheid. Naar onze mening zal een goed duurzaamheidsbeleid steeds belangrijker worden om talent te binden maar ook om concurrerend te blijven.
Wat vinden CEO’s wereldwijd over duurzaamheid?
37% zegt dat duurzaamheid klanten trekt.
34% zegt dat het aandeelhouderswaarde vergroot.
26% zegt dat het goede werknemers trekt.
61% communiceert met aandeelhouders over duurzaamheid.
24% vindt duurzaamheid een topprioriteit.
37% vindt het een belangrijke prioriteit.
Onderzoek onder 1254 CEO’s wereldwijd door Economist Intelligence Unit in 2008
De mening van Ten Stripes
CEO’s weten dat ze aan de bak moeten. Dat zie je ook terugkomen in het feit dat grote bedrijven veel roepen over duurzaamheid. Echter missen zij de clou vaak. Greenwashing ligt op de loer en veel consumenten zullen daar nog niet door heen prikken. Hier zien we echter wel een sterke verschuiving. Dit blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat in 2016 38% van de consumenten bedrijven wantrouwen die iets roepen over duurzaamheid. In 2017 was dat zelfs 42%. Een groei van 10% in één jaar. Dat is erg fors! Oprechtheid zal ook hier weer doorslaggevend zijn.