Het 3H-model

Hoe kun jij je contentstrategie het beste indelen?

“Online content posten is toch niet zo moeilijk? Je doet wat onderzoek naar wat je concurrenten bijvoorbeeld allemaal delen, denkt na over welk verhaal jij zelf wil overbrengen en dan knal je wat online”. Nouuu, dat zit toch iets anders in elkaar kunnen we je vertellen. Als je content on the spot online wil plaatsen, zonder enige structuur of planning, raak je vaak al snel je inspiratie kwijt over wat voor soort content je “nou toch weer moet posten” en wordt je algehele tijdlijn een dikke rotzooi.

Hoe zorgen wij als strategisch marketingbureau dat we toch een systeem hebben in alle content die er te plaatsen is? En dat we hierin ook een structuur aanhouden? Je kunt wel in het wilde weg wat posts online gooien, maar een overzicht met structuur is vaak een must in het ontwikkelen van een effectieve contentstrategie, om zo je verhaal datagedreven te vertellen. Wij gebruiken hiervoor het 3H-model.

Wil jij hulp bij het maken van een contentstrategie? Klik!

Het 3H-model: voor een effectieve contentstrategie

In de kern van de marketing 3.0 filosofie ligt de wil van klanten om zich betrokken te voelen bij merken. Ze willen het gevoel krijgen dat ze ergens bij horen en een verschil maken door te kiezen voor jouw bedrijf. Hier kun je mooi op inspelen met de soort content die je online plaatst ;).

Wat is eigenlijk het 3H-model?

Het 3H-model is een model waarmee je je content beter kunt structureren en kunt onderverdelen in de drie ‘soorten’ content die er zijn: ‘Hub’ content, ‘Hero’ content en ‘Hygiene’ content. Deze drie soorten content kunnen ook aan de verschillende fases van de customer journey worden verbonden, zodat je op ieder moment in de klantreis wat te vertellen hebt aan je klanten, perfect toch? Samen vormen deze soorten content binnen het 3H-model de beste cocktail om jouw doelgroep fan te maken van jouw merk en alles wat je aanbiedt.

3hmodel pyramide

Hero content

Met de hero content binnen het 3H-model maak je je publiek bewust van jouw merk. Die bewustwording, vindt plaats in de SEE fase van de customer journey. Dit zijn vaak grote campagnes of reclamespotjes met een enorm bereik die niet per se focussen op het verkopen van een product of dienst, maar voornamelijk de missie of visie van een bedrijf kenbaar willen maken.

Denk bijvoorbeeld eens aan de Staatsloterij campagnes die vaak rondom Kerst en Nieuwjaar verschijnen. Met Frekkel, Freddie, Frummel en afgelopen jaar Fritsie in de spotlights, probeert de Staatsloterij met een grote campagne haar missie ‘waar heel Nederland wint’ over te brengen door via deze hero content het verhaal van deze verschillende, aandoenlijke diertjes te vertellen, waarbij uit elke commercial blijkt dat geluk niet altijd voortvloeit uit het ‘winnen’ van de jackpot (maar natuurlijk wel het hebben of geven van een staatslot). 

Hero content probeert bepaalde emoties te triggeren, zodat je doelgroep sympathie opbouwt, of in ieder geval een goed gevoel overhoudt aan het zien van jouw merk. Niet alleen om het bewustzijn te creëren, maar ook om potentiële klanten nu al een beetje fan te maken van jouw merk (deze content is dus ook onderdeel van de customer journey LOVE fase). Hero content heeft als doel een grote doelgroep te bereiken en wordt dan ook groots ingezet om zo veel mogelijk mensen te triggeren.

Hub content

Hub content is het type content wat meer focust op de interesses van de doelgroepen die je wil bereiken. Dit is dan ook de content binnen het 3H-model wat een fris perspectief probeert te bieden rondom onderwerpen die je publiek interessant vindt, de betrokkenheid bij je merk probeert te vergroten en als doel heeft het publiek te overtuigen dat ze jouw merk, producten en diensten moeten overwegen om aan te schaffen.

Dit laatste gebeurt voornamelijk met hub content door een relatie op te bouwen met het publiek zodat ze terug blijven komen (LOVE fase van de customer journey). Door bijvoorbeeld regelmatig interessante blogs te plaatsen, via video content een kijkje achter de schermen van jouw bedrijf te geven of met terugkerende content verhalen van klanten en/of medewerkers te delen, laat je zien hoe je bedrijf dingen doet of aanpakt. Dit genereert betrokkenheid en kan op zich heel makkelijk zijn.

Een mooi voorbeeld hiervan is de Allerhande van de Albert Heijn, waar ontzettend veel lekkere recepten zowel online als in een magazine worden gedeeld, bestaande uit producten die je allemaal bij de Albert Heijn kan kopen. Je kunt online zelfs met 1 klik op de knop al je boodschappen toevoegen aan je boodschappenlijstje of het allemaal makkelijk bestellen. Zo wordt het publiek getriggerd om van de THINK fase over te gaan op de DO fase van de customer journey.

Hygiëne content

De content die het het hele jaar relevant moet zijn is de hygiene content. Deze content heeft als doel het beantwoorden van de vragen van jouw publiek en leidt tot acties die bezoekers naar jouw merk toe trekken. Daarom wordt het ook wel hulp content genoemd. Eigenlijk zijn het dus alle vaste elementen die je moet hebben om de hulpvraag van je doelgroep te beantwoorden en de customer journey over het algemeen goed te laten verlopen. Bijvoorbeeld ‘how-to’ content, veelgestelde vragen en antwoorden, tutorials, reviews, handleidingen en nog veel meer relevante content. Dit levert allemaal zichtbaarheid op voor jouw merk, producten en diensten en is ook nog eens educatief en behulpzaam, waardoor je publiek meer om je merk zal geven.

Als je googelt op ‘boomhut bouwen’, is de Praxis een van de bedrijven die met een super makkelijke, step-by-step guide jou door het proces van het bouwen van een boomhut begeleidt. Ze zetten er zelfs bij hoeveel tijd je dit ongeveer gaat kosten en hoeveel geld de producten die je hiervoor nodig hebt, bij de Praxis kosten. Slim toch? Zo zijn door deze hygiene content al je vragen over het bouwen van een boomhut beantwoord en ben je meer geneigd om de benodigde producten bij de Praxis te kopen, want zij weten tenslotte wat je allemaal nodig hebt. Dit zijn typische stappen die je zet in de DO en CARE fases van de customer journey.

Waarom zo’n 3h-model gebruiken?

Oke, allemaal leuk en aardig, maar waarom zou je dit model en deze drie verschillende soorten content eigenlijk moeten gaan gebruiken?

Allereerst: het creëert duidelijkheid en structuur, wie wil dat nou niet? Een bijna voorgekauwde contentstrategie, waar je alleen zelf de onderwerpen nog van hoeft in te vullen. Oftewel, er is ook nog eens genoeg ruimte voor creativiteit. Daarnaast heeft deze content structuur een lekker duidelijke samenwerkingsvorm waar je alle fases van de customer journey in meeneemt en voor verschillende potentiële klanten je marketingstrategie optimaliseert.

3h model structuur

Wat zou de verhouding tussen de Hero, Hub en Hygiene content moeten zijn?

Nog steeds kun je deze verschillende soorten content niet ‘zomaar’ online gooien. Hero content is bijvoorbeeld content waar veel voorbereiding aan vooraf gaat en vrij breed en over een langere periode wordt ingezet. Gemiddeld worden er bij bedrijven ongeveer drie hero campagnes per jaar gemaakt.

Hub content is iets makkelijker om te maken, maar is zeker niet minder belangrijk. Dit zijn vaak wat kleinere, kortere campagnes over bepaalde onderwerpen die onder de aandacht van potentiële klanten wordt gebracht en vinden ongeveer zes keer in het jaar plaats.

Je hygiene content, zoals je hierboven al hebt kunnen lezen, moet altijd relevant zijn. Het hele jaar door. Dit is dan ook content die eigenlijk de ‘basis’ vormt van een goede contentstrategie, waarop je de hub content en hero content bouwt.

Natuurlijk kun je in jouw contentkalender een iets afwijkende, eigen frequentie van hero, hub en hygiene content aanhouden, rekening houdend met je gewenste doelgroep en de customer journey fase waarin je deze doelgroep wil bereiken. Je moet natuurlijk ook de middelen hebben om deze content goed te kunnen inzetten ;).

Zorg wel dat je de 3H content in je contentplanning goed verdeeld is voordat je aan de slag gaat met het produceren van je content, want we kunnen het niet vaak genoeg zeggen: structuur is alles!

Potentiële klanten benaderen met het 3H-model

Benieuwd waar jouw kansen liggen? Wij kunnen een content audit doen voor jou om uit te zoeken hoe jij voor kunt lopen op je concurrenten.

Neem contact met ons op!

Plan een afspraak in met een van onze specialisten om het 3H-model uit te werken voor jouw onderneming.